لینوکس و من

۷ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

تنظیم خودکار نور مانیتور از طریق وبکم

خیلی وقت بود به این فکر میکردم که کاش میشد مثل گوشی ها که بوسیله سنسور، نور صفحه بصورت اتوماتیک تنظیم میشه، در لپتاپ هم همین اتفاق بوسیله وبکم بیفته. چند تا ابزار برای این کار وجود داره، اما برای من clight تونست کارش رو درست انجام بده.
clight هر چند دقیقه (که قابل تنظیم هست) چند تا عکس از وبکم میگیره و بر اساس اون نور مانیتور رو تنظیم میکنه. این طوری وقتی اطراف شما روشن باشه، مثلا روز باشه یا چراغ روشن باشه، نور صفحه رو بیشتر میکنه و وقتی اطرافتون تاریک باشه نور صفحه رو کم میکنه. شدت کم و زیاد کردن نور هم توسط فایل کانفیگ قابل تعیین کردنه. 
برای نصب clight در توزیع های آرچی میتونید از AUR استفاده کنید
 
yaourt -S clight-git 
بعد از اینکه نصب تموم شد، باید فایل کانفیگ پیشفرض رو به فولدر یوزر خودمون کپی کنیم تا بتونیم تنظیمات اختصاصی خودمون رو داشته باشیم
cp /etc/default/clight.conf ~/.config/clight.conf 
در فایل کانفیگ میتونین چیز های مختلفی رو تعیین کنین.
 
در قسمت TIMEOUTS مشخص میکنین که فاصله بین عکس گرفتن ها در حالت باتری/شارژ هر چند ثانیه باشه.
در قسمت GAMMA یه چیزی شبیه به redshift یا Gnome night light هست که میتونین تنظیماتش رو انجام بدید.
در قسمت DISABLE MODULES میتونین ماژول های clight رو غیر فعال کنید. مثلا من gamma و dimmer رو غیر فعال کردم. چون گنوم خودش این کار رو برام میکنه. کافی علامت # رو از ابتدای خط مورد نظر بر دارید.
در قسمت BACKLIGHT CURVES تعیین میکنید که شدت تغییر نور چقدر باشه. من چون کلا دوست دارم نور مانیتور کم باشه این مقادیر رو برای خودم تعیین کردم:
ac_brightness_regression_points = [ 0.0, 0.05, 0.08, 0.11, 0.13, 0.16, 0.19, 0.21, 0.24, 0.27, 0.30 ]; batt_brightness_regression_points = [ 0.0, 0.05, 0.08, 0.11, 0.13, 0.16, 0.19, 0.21, 0.24, 0.27, 0.30 ];
توجه کنید که علامت # رو باید از ابتدای این دو خط بر دارید. 
 
حالا برای اجرا شدن clight کافیه در خط فرمان تایپ کنید clight -c و همچنین میتونید یک کیبورد شورتکات هم برای این دستور تعیین کنید تا هر بار که خواستین نور مانیتور بر اساس محیط اطراف تعیین بشه به راحتی با فشردن شورتکات این اتفاق بیفته.
 
برای اینکه بتونین شدت نور رو در محیط تاریک و روشن برای چشم خودتون تعیین کنین میتونین دستتون رو روی وبکم بگیرین و شورتکات رو بفشارید! و بعد با کم و زیاد کردن عدد های بالا، نور دلخواهتون رو مشخص کنید.
 
در قسمت های دیگه هم توضیحات نوشته شده. میتونید بخونید و اون چیزی رو که میخواید بدست بیارید.
انتخاب عنوان خیلی سخت بود!
کاری که میخوایم بکنیم اینه که از یک مطلب چاپ شده که میتونه کتاب، نمونه سوال، مجله و هر چیزی باشه، عکس بگیریم و این عکس ها رو در یک PDF جمع کنیم. به طوری که کیفیت PDF مثل کتاب های چاپی باشه، و حجم زیادی هم نگیره.
 
تصویر اصلی که توسط گوشی گرفته شده
 
 
تصویر ویرایش شده توسط اسکریپت
 
 
اول باید دقت کنید که با موبایل یا اسکنر تصاویر رو به دقت تهیه کنید تا نیاز به برش یا crop تصاویر نباشه. اگر دقت نکنید اون وقت مجبورید دونه دونه عکس ها رو کراپ کنید. چون هر کدوم با دیگری متفاوته و نمیشه این کار رو توسط اسکریپت به صورت فله ای انجام داد.
 
یکی از مخازن نرم افزار آرچ لینوکس به نام مخزن کاربران آرچ(به اختصار AUR) توسط یک بد افزار آلوده شد و در حال حاضر سه بسته در این مخزن نرم افزار حاوی بد افزار هستن.
نحوه کار این مخزن (AUR) کاربر محوره.یعنی کاربر ها میتونن خودشون بسته های مورد نظرشون رو روی مخزن آپلود کنن.این بدافزار هم به همین شیوه به مخزن راه پیدا کرده.
کاربری با نام xeactor به فایلی به اسم acroread که یک فایل PDF بود یک کد مخرب اضافه کرد.
 
این کد اسکریپتی رو روی سیستم آلوده دانلود میکنه که میتونه کار systemd رو مختل کنه و این اسکریپت هر 360 ثانیه اجرا میشه.
وظیفه این بدافزار این هست که اطلاعاتی رو از سیستم آلوده مثل اطلاعات سی پی یو،زمان و تاریخ سیستم،اطلاعات پکیج منیجر و خروجی دستور های uname -a و systemctl list-until رو جمع آوری کنه و به عنوان یک فایل pastebin بفرسته.
دو پکیج دیگه هم به روشی مشابه آلوده شدن.هرچند این برای کامپیوتر های آلوده شده خطر جدی نیست.
بعد از کشف شدن این بد افزار کاربر xeactor به حالت تعلیق در اومد.



تماشای فیلم و پخش موسیقی یکی از اصلی ترین سرگرمی هایی هست که کامپیوتر ها برامون فراهم میکنن.موزیک پلیر های زیادی در دنیای لینوکس وجود دارن که میتونید اونهارو روی سیستمتون نصب کنید و از اونا استفاده کنید.تو این پست به بررسی 4 تا از بهترین اونها میپردازیم.

۱-clementine


یک موزیک پلیر اوپن سورس و بسیار محبوب در دنیای لینوکس که با QT نوشته شده.این موزیک پلیر به خاطر رابط کاربری کاربرپسندش معروفه.
صفحه اصلی این موزیک پلیر به ۳ بخش تقسیم میشه.ترک ها در بخش اصلی لود میشن,در پایین گزینه های کنترلی مثل پاوز و پلی وجود داره و متن آهنگ هم در پایین سمت چپ به نمایش درمیان.
همین استایل ۳ بخشی هست که این موزیک پلیر رو قدرتمند کرده.این موزیک پلیر همچنین دارای یک search box هست که میتونید اسم آهنگ,آلبوم یا هنرمند مورد نظرتون رو سرچ کنید.
همچنین میتونید به راحتی اطلاعات یک آهنگ رو ویرایش کنید.
این موزیک پلیر همچنین به شما امکان دریافت متن آهنگ ها رو هم میده و اطلاعاتی از خواننده هم در اختیارتون میزاره.

نقاط قوت:

  • رابط کاربری ۳ تکه
  • رابط کاربری ساده
  • امکان به نمایش در آوردن متن آهنگ . اطلاعات خواننده

میتونید با دستور زیر این موزیک پلیر رو روی اوبونتو نصب کنید.

 $ sudo apt install clementine

2-Amarok



Amarok موزیک پلیر پیش فرض کی دی ای هست.این موریک پلیر اوپن سورس سالها برای لذت بردن کاربران لینوکس از موسیقی تلاش کرده حتی بعد از اینکه محبوبیتش رو در سالهای اخیر از دست داده.
این موزیک پلیر هم ۳ بخش داره.بخش مرور پلی لیست ها,بخش مرور آرشیو ها و صفحه اصلی پلیر.
یکی از جذابترین ویژگی هاش اینه که به صورت خودکار ویکی پدیا رو سرچ میکنه و اطلاعات خواننده و متن آهنگ رو در صورت در دسترس بودن,نمایش میده.
امیدواریم توسعه دهنده های این ابزار مفید دوباره روش تمرکز کنن تا بتونه محبوبیت گذشتش رو به دست بیاره.

نقاط قوت:

 

 

  • -پشتیبانی از اکثر فرمت های صوتی
  • جستجوی اتوماتیک در ویکیپدیا برای اطلاعات خواننده و آهنگ
  • -شامل اکولایزور و بسیاری از پلاگین های کاربردی دیگه


میتونید با دستور زیر این موزیک پلیر رو روی اوبونتو نصب کنید.

 $ sudo apt install amarok


3-Rhythmbox



Rhythmbox سومین موزیک پلیر این لیست هست.موزیک پلیری که میشه گفت اکثر کاربران لینوکس اسمش رو شنیدن.
موزیک پلیر بسیار محبوبیه چون بسیار انعطاف پذیره و میتونید با نصب پلاگین های مختلف اونرو طبق سلیقه خودتون شخصی سازی کنید.
صفحه اصلی این موزیک پلیر به دو بخش تقسیم میشه.آرشیو ها در سمت راست لود میشن که میتونین با استفاده از گزینه import آهنگ های جدیدی هم به اونها اضافه کتید.در بخش بالای صفحه اصلی هم دکمه های کنترلی وجود دارن.

نقاط قوت:

 

 

  • میتونه حتی به عنوان یک سرور DAPP عمل کنه.
  • بسیار انعطاف پذیره و از پلاگین های زیادی پشتیبانی میکنه.


میتونید با دستور زیر این موزیک پلیر رو روی اوبونتو نصب کنید.

 $ sudo apt install Rhythmbox


4-QMMP


اگه طرفدار یک موزیک پلیر کوچیک و سبک همراه با رابط کاربری ساده هستین QQMP برای شما ساخته شده.موزیک پلیری بسیار محبوب و کوچک که برخلاف بقیه موزیک پلیر ها که یک پنجره بزرگ با جندین بخش در اختیارتون قرار میدن,فقط یک پنجره کوچیک ساده براتون فراهم میکنه.
این موزیک پلیر کوچیک حتی یک اکولایزور هم در اختیارتون قرار میده.همچنین بسیار انعطاف پذیره و میتونید اونرو به راحتی شخصی سازی کنید.
این موزیک پلیر از اکثر فرمت های صوتی پشتیبانی میکنه.

نقاط قوت:

 

 

  • رابط کاربری ساده و کوچک
  • بسیار سبک و آسان در استفاده
  • شتیبانی گسترده از تم ها


میتونید با دستور زیر این موزیک پلیر رو روی اوبونتو نصب کنید.

 

$ sudo add-apt-repository ppa:forkotov02/ppa
$ sudo apt-get update
$ sudo apt-get install qmmp qmmp-plugin-pack

این موزیک پلیر بر پایه QT4 هست و برای اجرای اون باید نسخه اوبونتو شما 16.04 یا بالا تر باشه.

امیدوارم لذت برده باشید :-)
نظرات وتجربیاتتون در استفاده از این موزیک پلیر هارو برامون بنویسید یا اگه جای موزیک پلیری در این لیست خالیه,به ما بگید تا اضافه کنیم. :-)

 

AppImage چیست؟



appimage یک فرمت برای توزیع نرم افزار های قابل حمل در لینوکسه که برای نصب و اجرا نیازی به دسترسی روت نداره.
این فرمت اولین بار در سال ۲۰۰۴ و تحت عنوان klik منتشر شد.توسعه این فرمت ادامه داشت تا در سال ۲۰۱۱ اسمش به PortableLinuxApps و در سال ۲۰۱۳ به appimage تغییر کرد.
appimage تلاش میکنه که شرایط احرا شدن یک برنامه رو بدون نیاز به اجازه ریشه,قابل حمل بودن و تمیز نگه داشتن سیستم عامل پایه فراهم کنه.

ویژگی ها:
با appimage شما میتونید برنامه هارو بدون اینکه نصب کنید اجرا کنید.اینطوری سیستم شما خیلی تمیز تر میمونه.
در واقع appimage یک نسخه فشرده شده از نرم افزاره که توسط FUSE قابلیت اجرایی پیدا میکنه.
برای استفاده از appimage شما نیازی به اجازه روت یا ریشه ندارین که این باعث میشه کاربران بیشتری بتونن از این برنامه استفاده کنن و حتی در مواردی امن تره.
یکی از ویژگی های خوب دیگش قابل حمل بودنشه.که میتونید این فایل رو رو هر حافظه ای مثل فلش همراه خودتون داشته باشین و روی سیستمای لینوکسی ازش استفاده کنید.

تاریخچه:
اولین نسخه appimage که klik نام داشت در سال ۲۰۰۴ توسط سمیون پیتر طراحی شد و تحت لایسنس GPL منتشر شد.klik توسط مرورگر کار میکرد به این صورت که کاربر با وارد کردن یک URL به صورت//:klik نرم افزار رو دریافت و استفاده میکرد.
کاربر با وارد کردن URL یک فایل recipe (دستور العمل ) دانلود میکرد که برای تولید فایل .cmg استفاده میشد. و بعد میتونست از برنامه استفاده کنه.
در حالت کلی هم بسته های .deb ابتدا به فایل .cmg تبدیل میشن .
با استفاده از klik فقط ۸ برنامه به طور همزمان قابل اجرا بود.(به دلیل محدودیت نصب تصاویر فشرده با هسته لینوکس)
نسخه بعدی این برنامه یعنی klik2 در حال توسعه بود اما هرکز به مرحله بتا نرسید.حدودا در ۲۰۱۱ پروژه klik ناپدید شد و صفحه اصلی برای مدتی آفلاین بود.

سیمون پیتر یک پروژه جانشین با نام PortableLinuxApps با اهداف مشابه در آن زمان آغاز کرد. ابن فن آوری به عنوان مثال  با مخزن portablelinuxgames.org هماهنگ شده که صدها بازی ویدیویی با منبع باز را ارائه میده.

در حدود 2013، نرم افزار دوباره از portableLinuxApps به AppImage تغییر نام داد. و تحت لایسنس  MIT منتشر شد.در حال حاضر توسعه این فرمت بر روی گیت هاب انجام میشه.


آپدیت جدید مانجارو ۱۷.۱.۱۱

روز گذشته مانجارو نسخه 17.1.11 رو بیرون داد. من هم آپدیت کردم و مثل همیشه بدون مشکل 
تغییراتی که در این نسخه نسبت به قبلی بوده، بروز رسانی پکیج ها است. مخصوصا KDE که به 5.13.2 بروز رسانی شده. نسخه Gnome و XFCE همونی بود که قبلا بود. چون نسخه جدیدتری ندارن. LibreOffice بی مصرف هم به نسخه 6.0.5 مثلا ارتقا پیدا کرده. صد ساله هنوز همون شکلیه و هیچ پیشرفتی هم در هماهنگی با داکیومنت های مایکروسافت نمیکنه.
اگر تصمیم دارید سیستم خودتون رو بروز کنید به راحتی میتونید با این دستور در ترمینال آپدیت کنید:
 sudo pacman -Syyu
البته از طریق رابط گرافیکی پکیج ها یعنی pamac هم میتونید آپدیت کنید. ولی من خط فرمان رو ترجیح میدم. 
دم مانجارو و تیمش گرم که الان بیش از ۳ ساله که دارم باهاش زندگی میکنم!
اگر بخواید فقط از برنامه رسمی تلگرام نسخه دسکتاپ استفاده کنید و سراغ نسخه وب نرید، با یک ترفند ساده میتونیم بیش از یک session از تلگرام دسکتاپ رو در لینوکس اجرا کرد.
کافیه یک working directory جدید بسازیم و تحت اون تلگرام رو اجرا کنیم. مثلا:
mkdir ~/.local/share/TelegramDesktop2
این دایرکتوری میتونه هر جا و هر اسمی که دوست دارین داشته باشه. حالا با دستور زیر، تلگرام رو در این دایرکتوری اجرا میکنیم:
/PATH/TO/TG/Telegram -many -workdir ~/.local/share/TelegramDesktop2

/PATH/TO/TG یعنی جایی که تلگرام رو دانلود کردید و نصب کردید. 

پ.ن: نسخه دسکتاپ در حال حاضر در مخازن مانجارو وجود داره و به راحتی از این طریق هم قابل نصبه. اما ایرادی که به این روش وارده اینه که تلگرام زود به زود آپدیت های جدیدی برای اپ دسکتاپش ارائه میده و شما تا از طریق مخازن اون رو آپدیت نکنین، برنامه به روز نمیشه. و وقتی هم که این کار رو میکنین، مشکل dependency پیش میاد و مجبور میشین چیزای دیگه مثل qt5-base و غیره رو هم به روز کنید. و وقتی هم که اون ها رو بروز میکنین ممکنه برنامه های دیگه اجرا نشن! خلاصه اینکه برای آپدیت یه برنامه مجبورین کل سیستم رو بروزرسانی کنین که منطقی نیست.
اما نسخه تلگرامی که از سایت تلگرام دانلود کنین این مشکل رو نداره و هر بار که نسخه جدیدید ارائه میشه خودش رو آپدیت میکنه و هیچ مشکلی هم پیش نمیاد. بنابراین ترجیح من اینه که از این روش استفاده کنم.