لینوکس و من

۱۱ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

تلگرام را بهتر بشناسیم

لطفا سوالات و اشکالات خودتون رو در انجمن های گفت و گو مطرح کنید.
اگه جواب ندادم ناراحت نشید لطفا

 

برنامه ی تلگرام رو در مطلب قبلی اسمش رو بردم. بعد از مدتی کار با این برنامه خواستم ویژگی هاش رو ذکر کنم. در نگاه اول خیلی شبیه whatsapp به نظر میرسه. اما یه فرقهای خوبی داره!

اول بدیهاش:

۱- تلگرام از نداشتن نعمت استیکر رنج میبره. به نظر من استیکر باعث میشه یکم به نوشته هامون fun اضافه بشه.

ویرایش: استیکر به تلگرام اضافه شد. اما اصلا جذابیت و fun خوبی نداره.

۲- با تلگرام نمیتونیم تماس صوتی یا تصویری برقرار کنیم. به نظر من این یک ضعف محسوب میشه و امیدوارم در آینده حد اقل بتونیم باهاش تماس صوتی برقرار کنیم.

۳- برای ساخت گروه در تلگرام ما مجبوریم به حد اکثر ۲۰۰ عضو قناعت کنیم. البته من به تیم پشتیبانیشون پیام فرستادم و خواستم این محدودیت رو بر دارن. منتظر جوابشون هستم.

حالا خوبیهاش:

۱- کم حجم. سریع و سبک. مصرف پایین انرژی. بر خلاف وایبر که مثل خرس میفتاد روی باتری گوشی.

۲- این برنامه تقریبا اوپن سورس هست و کم کم کاملا اوپن سورس خواهد شد.

۳- برای سیستم عامل های مختلف اپلیکیشن داره.

۴- امکان برقراری secret chats بین دو نفر و تعیین زمان حذف خودکار پیام در اون مکالمه. مثلا تنظیم میکنیم بعد از ۵ ثانیه پیامی که فرستادیم از توی گوشی خودمون و فرد مقابل حذف بشه.

۵- امکان قرار دادن تصویر برای گروه

۶- امکان ارسال هر نوع فایل با هر نوع سایز. مثلا میتونید فایل های پاورپوینت، pdf، مقاله علمی، موزیک، فیلم بدون محدودیت حجم، فایل فشرده، حتی اپلیکیشن های گوشیتون و ...

۷- وقتی فیلمی چیزی با تلگرام میفرستید، یه notification میاد و مقدار پیشرفت آپلود رو نشون میده!

۸- میشه بهش گفت وقتی با اینترنت سیم کارت یا وای فای وصل شدیم چه نوع فایل هایی رو اتوماتیک دانلود بکنه یا نکنه.

۹- برای مکالمه های مختلف (چه گروه، چه دو نفره) میتونید ترکیب های مختلف notification داشته باشید. مثلا یه گروه یا یه چت دو نفره صدای خاص خودش رو داشته باشه. یه گروه سایلنت باشه، یه گروه فقط ویبره بزنه و ...

۱۰- یه چیزی داره به نام broadcast . این یعنی یک پیام رو به چندین نفر میتونید بفرستید (حد اکثر ۱۰۰ نفر) بدون اینکه گروهی تشکیل بشه. یعنی هر نفر پیام شما رو به طور جدا دریافت میکنه. این امکان در نسخه های جدید برچیده شده و به چیزی بعنوان channel تغییر نام و تغییر کارکرد داده. با کانال شما میتونید به عده ای بی شمار پیام بفرستید، بدون اینکه کسی بفهمه شما برای چه کسایی فرستادید. البته امکان پاسخدهی توسط مخاطبین پیام وجود نداره.

۱۱- تلگرام شماره شما رو به کسانی که شما یا اونها در لیست contactهای گوشیتون نیستین نشون نمیده. بنابراین لازم نیست نگران باشید که شماره شما رو افراد غریبه ی گروه میبینن!

۱۲- امکان تعریف username وجود داره. و شما به جای اینکه شمارتون رو به یه نفر بدید و بگید که با شما در تلگرام در ارتباط باشه، میتونید این username رو بهش بدید. همین قضیه برای ساختن گروه های اجتماعی خیلی کمک کننده است. شما یه یوزرنیم میدید و از بقیه میخواید که برای عضویت در اون گروه به اون یوزرنیم پیام بفرستن. و بعد شما اونها رو با یوزرنیم خودشون توی گروه مورد نظرتون اضافه میکنید. بدون اینکه کسی از شماره تلفن کسی باخبر بشه!‌ دیگه گویا نمیشه با یوزرنیم در گروه اد کرد

۱۳- پولی نیست! و مثل واتس اپ محدودیت استفاده ی رایگان یک ساله نداره.


ویرایش

۱۴- امکان گذاشتن رمز عبور روی اجرا شدن برنامه در آندروید. یعنی برنامه وقتی میخواد باز بشه از شما رمز عبور بخواد.

۱۵- امکان رونوشت زدن به افراد در گروه ها با استفاده از username اونها. و نمایش نام های کاربری در قسمت تایپ بعد از نوشتن کاراکتر @

۱۶- امکان پاسخ دادن به یک پیام خاص یا همون reply

۱۷- امکان دیدن لیست فایلهای به اشتراک گذاشته شده در یک مکالمه، علاوه بر مشاهده ی فایلهای تصویری. مثلا فایلهای صوتی، سند، برنامه و هر چیز دیگه رو هم میتونید لیستشون رو ببینید. قبلا نمیشد.

۱۸- امکان فروارد کردن این فایلها، حتی اگه دانلودشون نکرده باشید، یا از روی گوشیتون پاکشون کرده باشید. بدون اینکه نیاز باشه خودتون فایل رو یک بار دانلود و سپس آپلود کنید.

۱۹- برای پیام های ارسالی و دریافتی در داخل یک مکالمه یک صدای تق پخش میشه.

۲۰- امکان پخش مجدد notification هر چند دقیقه ای که تعیین میکنید. مثلا یعنی شما تنظیم میکنید که اگه یک نوتیفیکیشن توسط شما دیده نشده، هر پنج دقیقه آلارم بده. تا بالاخره بشنوید و ببینیدش!

۲۱- امکان خروج از تلگرام های دیگه ای که در جای دیگه ای باز کردید. مثلا از توی گوشیتون تلگرامی که توی لپتاپ باز کردید اصطلاحه terminate میکنید. یعنی ازش میاید بیرون.

۲۲- امکان تغییر و ویرایش عکس ها و ویدیوها قبل از ارسال کردن. مثلا crop کردن عکس ها، یا بریدن بخشی از فیلم و ...

ویرایش
۲۳- استیکرهای custom به ورژن ۲.۹.۱ تلگرام اضافه شد. حالا میتونید صدها استیکر که از سراسر دنیا توسط آدمهای خوب ساخته و به اشتراک گذاشته شدن رو به راحتی به تلگرام اضافه کنید. کافیه که به این سایت برید و لینک ها رو توی گوشیتون اجرا کنید:

https://www.reddit.com/r/TelegramStickersShare

کم کم دارن میان... دیگه اومدن!

ویرایش
۲۴- نسخه ۳ تلگرام پشتیبانی از روبات ها رو شروع کرده. که به نظر من ایده بسیار ناب و بی نظیریه.
۲۵- در نسخه ۳ استیکرها هر کدوم دارای Tab جداگانه شده اند که در ادامه ی همدیگه قرار میگیرند. یه چیزی شبیه وایبر ولی هوشمندانه تر

ویرایش ۹۴/۵/۳۰
۲۶- امکان تغییر شماره تلفنی که باهاش در تلگرام ثبت نام کردین وجود داره. قبلا نبود، ولی حالا میبینم که هست. کافیه که در settings روی شمارتون بزنید و شماره ی جدید رو جایگزین کنید. هیچ کدوم از چت ها و گروه های شما از بین نمیرن. و دوستانتون اصلا متوجه تغییر شماره شما هم نمیشن. شماره جدید شما طبیعتا به لیست کانتکت های شما نشون داده میشه، به غیر از کسانی که اونها رو قبلا Block کرده بودین.
۲۷- در آپدیت جدید تلگرام مجهز به پخش کننده ی داخلی موزیک شده و موزیک ها از داخل خود تلگرام پخش میشن. یک نوتیفیکیشن هم موقع پخش موزیک بهتون نشون میده که میتونید از همون جا موزیک رو pause کنید یا موزیک بعدی و قبلی رو اجرا کنید. این عالیه! بسیار کارامد تر از واتس اپ.
۲۸- با نگه داشتن انگشت روی استیکرها میتونید قبل از ارسال اونها رو یک بار ببینید!

تلگرام برای آرچ

چند وقتیه که صحبت هایی در مورد امنیت وایبر و امثالهم میشه. در مطالب وبلاگها میخوندم که اپ تلگرام چه ویژگیهایی داره و به نظر از لحاظ امنیت داده ها در درجه ی بالایی قرار داره.
 
تصویر برنامه ی تلگرام در لینوکس manjaro
 
محیط این برنامه در آندروید خیلی شبیه به واتس‌اپ هست. همه ی ویژگی های این برنامه رو میتونید در سایتشون بخونید.
تلگرام برای ویندوز، مک و لینوکس هم برنامه داره. به راحتی میتونید آخرین نسخه ی اون رو برای سیستم های آرچی نصب کنید:
 sudo yaourt -S telegram-desktop

هارد کامپیوتر در گوشی

برای گوشی های آندروید برنامه هایی هستن که با کمک اونها میتونین به مموری گوشیتون از طریق کامپیوتر بوسیله یک مرورگر ساده ی اینترنت دسترسی پیدا کنید. 
تو این فکر بودم که آیا برعکسش هم میشه؟ یعنی کاری کنیم که از طریق گوشی، به هارد کامپیوتر دسترسی داشته باشیم. این کار یه مزیت هایی داره. مثلا فکرش رو بکنید که دوست دارید یه فیلمی رو که روی لپتاپ یا کامپیوتر دارید توی تبلت یا گوشیتون نگاه کنید. اگه این کار نمیشد، باید اول فایل رو منتقل میکردید روی گوشی و بعد ازش استفاده میکردید. 
یعنی پروسه ی انتقال فایل به گوشی در هر حالت باید انجام میشد. حالا چه با اتصال USB چه با ابزارهایی مثل Airdroid و غیره. من بیشتر مد نظرم اینه که مثلا فایل منیجر گوشی رو باز کنی و بری توی هارد کامپیوترت و مثلا یه فیلم یا آهنگی رو پخش کنی. یا چمیدونم یه عکسی رو از توی کامپیوترت توی واتس اپ بفرستی. یا یه اسلایدی رو توی گوشیت باز کنی و تغییراتی بدی و ذخیره کنی و .... البته هرچند این کار هم در بطن قضیه فایلها دارن رد و بدل میشن، اما حد اقل با دخالت مستقیم شما این کار صورت نمیگیره.
 
برای اینکار باید از چیزی به نام samba استفاده کنیم. samba که من تلفظ میکنم سامبا، ابزاری هست که اجازه میده لینوکس این جور کارها رو بتونه انجام بده، مخصوصا بتونه با کامپیوتر های تحت ویندوز ارتباطی به این صورت پیدا کنه. راستش من زیاد سر در نمیارم از این چیزا، فقط استفاده ای رو ازش میبرم که لازم دارم!

حذف برنامه های wine از منوی openwith

این wine اعصاب منو خورد کرد. از بس که برنامه های خودش رو برای باز کردن فایلها default کرده. 

برای حذف برنامه های wine از منوی openwith محتویات این فایل رو پاک کنید:
 
~/.local/share/applications/mimeinfo.cache
و بعد هر چی که wine داره، توی این دایرکتوری پاک کنید:
rm ~/.local/share/applications/wine*
اگه کاملترش رو میخواید اینجا رو ببینید.
 

conky به سادگی از اعماق می گوید!

conky ابزاری هست که اطلاعات مفیدی در مورد سیستم میتونه بهمون بگه. پسشفرض های این برنامه خیلی زشت هستن! ولی با کمی خلاقیت به چیزهایی دست پیدا میکنید که توی هیچ کامپیوتر دیگه ای ندیدید!
 
مثلا به این عکس از دسکتاپ xfce من نگاه کنین:
 
 
conky بهتره بگم modeها یا themeهای خیلی خیلی زیادی داره که میتونید با جست و جو در مورد conky اونها رو پیدا کنید. یکی از زیبا ترین و ساده ترین تم هایی که دیدم این تم بود که خودش انواع مختلفی رو توش داره. توی این سایت هم ۱۷ تا از تم های زیبای conky رو نشون میده.
و اما روش کار
 
اول conky رو از مخازن توزیع خودتون نصب کنید. در آرچی ها:
 sudo pacman -S conky
 
ولی هیچ رابط گرافیکی ای در مخازن آرچ وجود نداره و توی مخازن AUR دو تا هست: conkygui و conky-manager. من باهاشون کار نکردم، لازم ندیدم.
conky به طور پیشفرض از یک تنظیماتی استفاده میکنه. اما این تم ها یا مد ها تنظیمات دیگه ای هستن که ما میتونیم از اونها به جای پیشفرض استفاده کنیم. در اینجا تم Harmattan رو امتحان میکنیم که لینکش رو دادم. دانلودش کنید. نزدیک ۲۵ مگابایت هست. البته همه ی تم ها اینقدر حجم زیادی ندارن، ممکنه چند کیلوبایت بیشتر نباشن. به هر حال چون تم قشنگی هست من دانلودش کردم.
 
یه readme داخل تم Harmattan وجود داره که کاملا توضیح داده چطوری نصبش کنید. 
اول از همه یه پوشه به اسم مثلا conky. (با یه نقطه اولش) توی فولدر home یوزر خودتون ایجاد کنید و هر تمی که میگیرید بریزید این تو. از توی تم Harmattan پوشه ی .conky-weather رو به پوشه ی home یوزر خودتون منتقل کنید. 
حالا با دستور مشابه این، conky های مختلفی که توی این تم هستن رو میتونین اجرا کنین و ببینید. 
 
conky -c /home/amin/.conky/Harmattan/.harmattan-themes/New-Minty/Celsius/God-Mode/Weather-Fav-color/.conkyrc
 
چند تا نکته:
۱- ممکنه قسمت network برای شما کار نکنه. (ممکنه اینترفیس های در دسترس در توزیع شما جور دیگه ای تعریف شده باشن). با این دستور اینترفیس شبکه هایی که دارید رو ببینید:
 
/sbin/ifconfig -a
 
و بعد فایلی که با رنگ قرمز مشخص کردم با ویرایشگر باز کنید و به قسمت network برید و یکی از اون اینترفیس هایی که اونجا نوشته شده رو به اینترفیس خودتون تغییر بدید. مثلا مال من wlp3s0 بود که توی اون فایل ذکر نشده بود. به دلخواه یکی از اون ها رو به wlp3s0 تغییر دادم. مثلا:
 
${if_existing /proc/net/route wlp3s0}
${voffset -266}${goto 40}${color5}Up: ${color2}${upspeed wlp3s0}${color5}${goto 150}Down: ${color2}${downspeed wlp3s0}
${voffset 10}${goto 40}${upspeedgraph wlp2s0 26,80 FFFFFF FFFFFF}${goto 150}${downspeedgraph wlp2s0 26,80 FFFFFF FFFFFF}
${voffset 9}${goto 40}${color5}Sent: ${color2}${totalup wlp3s0}${color5}${goto 150}Received: ${color2}${totaldown wlp3s0}
 
۲- با عمل show desktop این تم هم مثل پنجره های دیگه میره! برای اینکه جلوی اینکار رو بگیریم، در همون فایل قرمزه عبارت own_window_type رو پیدا کنید و مقدارش رو از normal به desktop یا dock یا override تغییر بدید.
 
۳- برای اینکه conky با تم دلخواه شما در هنگام شروع دسکتاپ اجرا بشه، اون دستور بالایی رو به startup ها اضافه کنید.
 
۴- یادتون نره که شما میتونید conkyهای متعددی رو همزمان اجرا کنید. مثلا میتونید یه conky ساعت آنالوگ پیدا کنید و اون رو هم به همین روش اجرا کنید. 
 
۵- برای حرکت دادن conky میبایست باز هم اون فایل تنظیمات رو تغییر بدید. که در فایل readme و در ویکی آرچ توضیحات کامل تری رو میتونید بخونید.

۶- برای آب و هوا، وارد http://weather.yahoo.com بشید و بعد change location رو بزنید و شهر مورد نظرتون رو وارد کنید. وقتی پیداش کرد، انتهای URL یک عدد میبینید، شبیه این مثلا:
https://www.yahoo.com/news/weather/iran/gazvin/gazvin-2255054
 
این عدد رو بدارید و در فایل تنظیمات conky در عبارت http://weather.yahooapis.com/forecastrss?w= جایگزین کنید. تا در انتها شبیه به این بشه:
 
http://weather.yahooapis.com/forecastrss?w=2255054&u=c
 
در نگاه اول یکم سخت و گیج کننده میاد. ولی نتیجه ای که میگیرین بسیار شیرین و دوست داشتنیه!

یک Dock ساده و بی غل و غش!

Dock های مختلفی برای دسکتاپ های لینوکس وجود داره. که به نظر من کامل ترین داکی که هست cairo-dock هست که یه عالمه جینگولک بازی داره. چیزای دیگه هم هستن، docky, xdock و ... اما اگه یه چیز ساده و کم حجم بخواید که تنها کاری که میکنه همون کاریه که باید بکنه(!) اسمش plank هست.

 
 
افکت خاصی نداره و شما فقط میتونید theme های اون رو تغییر بدید. برای اینکه plank رو داشته باشید، در سیستم های آرچی میتونید با این دستور به راحتی نصبش کنید:
 
sudo pacman -S plank-config
sudo pacman -S plank
و بعد plank رو به برنامه های startup دسکتاپتون اضافه کنید.
 
plank + compiz + xfce = یک دسکتاپ سبک، سریع، کارا، شیک
میخوام افزونه ای برای پنل XFCE معرفی کنم که جالبه! به عکس زیر که از سایت XFCE لینک شده نگاه کنید:
نشون دادن دکمه های عملکردی پنجره ها و عنوان پنجره ها در پنل xfce از طریق افزونه ای به نام xfce4-windowck-plugin قابل انجام هست. به راحتی میتونید این افزونه رو برای توزیع خودتون نصب کنید. در مانجارو (بر پایه ی آرچ)  از AUR دانلود و نصب میشه. و بعد از طریق پنل به عنوان یک آیتم جدید اضافه میشه. تنظیماتی هم داره که در شکل بالا میبینید.

این نمونه ای از تنظیمات من هست :

یه کار اضافه ولی لازمی که باید بکنیم اینه که پنجره ها موقع maximized شدن decoration خودشون رو از دست بدن. چون دیگه لازم نیست داشته باشن. دکمه ها که هستن، اسم پنجره هم اون بالا هست. در compiz من از روشی که قبلا توی وبلاگ گفته بودم  استفاده میکنم.

برای مدیر پنجره های دیگه، سری به لینک منبع بزنید و قسمت FAQ رو بخونید.

GIMP شبیه فتوشاپ

برنامه GIMP ابزاریه که کارهای شبیه فتوشاپ رو توی پلتفرم آزاد انجام میده و توی توزیع های لینوکسی به راحتی نصب میشه. ولی یه مشکلی که داره اینه که برای کسایی که با فتوشاپ کار کردن و میخوان با این کار کنن یکم سردرگرم میشن.
علاوه بر اون، بر خلاف فتوشاپ که همه چی در یک پنجره هست، GIMP در سه قسمت جدا باز میشه و یکم handle کردن این سه تا قسمت مسخره است. توی این راهنما که در linuxreviw منتشر شده، نوشتن که چطوری کاری کنیم که GIMP شبیه به فتوشاپ بشه. به دلیل اینکه این نوشته در لینک اصلی دیگه وجود نداره خودم توضیح میدم. این هم عکسش:


من این کار رو کردم و خوب بود. ولی من از تم مشکی استفاده میکنم و آیکن های نوار ابزار توی این پک مشکی بودن. برای همین آیکن ها رو برای تم های مشکی بهینه کردم. اگه از تم های مشکی استفاده میکنید میتونید از اینجا این پک رو دانلود کنید. و طبق آموزش منبع فولدر موجود در اون رو جایگزین فولدری با همون نام در فولدر home کاربری خوتون بکنید. تم روشن این آیکن‌ها رو هم میتونید از اینجا دانلود کنید. فولدر gimp2-8. که در پوشه هوم شماست حذف کنید. (برای دیدنش باید ctrl + h رو بگیرید) و بعد فولدر gimp2-8. که در این تم ها هست جایگزین کنید. و بعد gimp رو اجرا کنید.

دانلود اکستنشن های کروم

نصب کردن افزونه های کروم برای ما ایرانیا واقعا دردسره. نمیدونم مشکل از طرف اوناست یا از طرف ISP های ما. ۹۹ درصد موارد اگه بدون پروکسی بریم با پیغام خطا مواجه میشیم.
برای همین یه فکر دیگه میشه کرد و اون دانلود افزونه های کروم و نصب اونها به صورت manual هست.
اول این لینک رو کلیک کنید تا افزونه ی لازم رو دانلود کنید. بعد قسمت Extensions از تنظیمات کروم رو بیارید و این افزونه رو بکشید داخل کروم تا نصب بشه. حالا اگه به صفحه ی هر افزونه ای برید با کلیک راست میتونید اون افزونه رو دانلود کنید و به همین ترتیب نصبش کنید


البته از این سایت هم میتونید برای دانلود کردن افزونه ها استفاده کنید.

تغییر سکوی دستورات (!)‌ در bash

سکوی دستورات! چیه؟! اسمیه که همین الان اختراعش کردم! توی ترمینال لینوکس، محلی که میخواید دستور تازه ای رو اجرا کنید همیشه شبیه به این هست:

 
[amin@mokhtar ~]$
 
با خودم گفتم برای چی باید همیشه این جوری باشه! من دلم نمیخواد مثلا hostname یا اون علامت استاندارد $ نمایش داده بشه!!
گشتم و این راهنمای خوب رو پیدا کردم. میتونید به اون لینک مراجعه کنید و چیزای کاملتری رو ببینید. اما به اختصار، با قرار دادن این عبارت در فایل .bashrc در فولدر home میتونید bash رو به این صورت در بیارید: یک یوزرنیم و دو نقطه جلوش به همراه یک فاصله!
export PS1="\u: "
 
 
و با این عبارت میتونید یه چیزی شبیه این داشته باشید:
PS1='\[\e[1;91m\]\u:\[\e[0m\] '