لینوکس و من

۲ مطلب در مرداد ۱۳۸۸ ثبت شده است

یوزرهای تمیز و مرتب

اگه میخواید user هایی که میسازید هی مجبور نباشید که برید تک تک هر دفعه منو ها رو به دلخواه خودتون مرتب کنید یا مثلا برای هر یوزر بخواید open with ها رو تنظیم کنید، راهی وجود دارد که بتوانید تنظیمات همین یوزری که دارید ازش استفاده میکنید و فکر می کنید که مناسب هست رو برای تمام یوزر هایی که بعد از این ساخته میشن به طور پیش فرض اعمال کنید.
 
به فولدر home یوزری که همه چیزش ok هست برید و فایل های مخفی رو نمایان کنید: Ctrl + H . حالا این فولدر ها رو به فولدر /etc/skel کپی کنید. اینا رو:
 
.gnome2  .gconf   .gconfd   .local   .nautilus
 
حالا از این به بعد، هر یوزری که بسازید این فولدر ها به جای فولدر های پیشفرض اون یوزر ریخته میشن و همین تنظیماتی رو اعمال می کنن که شما می خواید. مثلا ترتیب منو ها، theme، background و …
 
میتونید فولدر هر برنامه ی دیگه ای مثل .mozilla یا مثلا .fonts  و …. رو هم اضافه کنید. دیگه بستگی به نظر خودتون داره.
 
این روش برای remaster کردن یه توزیع دلخواه هم کاربرد داره.

اولین

یه راست بریم سر اصل مطلب. لینوکس چیه؟ به اندازه کافی در این مورد اطلاعات در اینترنت وجود داره. پس من دیگه زیاد نمیگم. ولی…
 
ببینید، به زبان ساده، لینوکس یه سیستم عامله. سیستم عامل انواع مختلف داره. مثلا ویندوز. یا مکینتاش. این ها با هم فرق های اساسی دارن. کلا هر کدوم طبق اصول خودشون ساخته شده اند و کار می کنن. مثلا میگم، بنز، سیتروئن، فورد. اینا هر سه اتومبیل هستند، ولی هر کدوم مال یه کارخونه و هر کدوم ساختار خودشون رو دارن.
 
ویندوز مال شرکت مایکروسافته.  مدل های مختلفی داره. xp, vista, 7, me, 2000, server … ویندوز پولیه. کسی جز سازنده اش به ساختارش دست رسی نداره. ملت باید پول بدن بخرنش. وگرنه کارشون غیر قانونیه و جرم محسوب میشه. البته من شنیدم که کاری هم ندارن که شما ویندوزت اصله یا نیست، توی خدمات دهی اون وقت به مشکل بر میخوری…
 
لینوکس اما تقریبا مال کسی نیست. لینوکس بر پایه ی unix ساخته شده. سازندش آقاییه به نام لینوس تروالدز چند ساله از فنلاند. هر کسی به ساختار لینوکس دسترسی داره. میتونه اگه سوادش رو داره خودش برای خودش یه سیستم عامل بر پایه لینوکس بسازه. برای همین، به خاطر نیاز های مختلفی که آدمها دارن انواع مختلفی از لینوکس ساخته شده. به اینا اصطلاحا میگن توزیع ها distributions ی لینوکس. مثلا ubuntu, suse, parsix, linux mint, fedora…. خیلی… خیلی… همه ی توزیع های ثبت شده در این سایت هستند: http://distrowatch.com.
 
و اما من. چرا این جا؟
 
این وبلاگ رو ساختم تا به بیان چیزایی که توی لینوکس یاد میگیرم بپردازم. از اون جایی که ایرانی ها زیاد نمیشناسن لینوکسُ، من خواستم به عنوان یه کاربر خونگی که از لینوکس به عنوان سیستم عامل اصلیش استفاده میکنه و تمام کارهاشو با اون انجام میده تجربیاتم رو در اختیار بذارم.
 
من با fedora 3 شروع کردم. knoppix رو استفاده کردم و به parsix رسیدم. suse رو امتحان کردم و الآن از ubuntu استفاده میکنم. یعنی به این نتیجه رسیدم. و میخوام که این جا هم از اوبونتو بگم.
 
دو تا سایت هست، technotux.org و ubuntu.ir سایت های فارسی زبان خوبی برای اطلاعات لینوکسی داره. حتما استفاده کنید.