لینوکس و من

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

جست و جوی فایل ها به روشی بسیار ساده در Thunar

روشهای متفاوتی برای جست و جوی فایل ها در لینوکس وجود داره. هم از راه خط فرمان هم از راه گرافیکی. دسکتاپ های پیشرفته تر مثل گنوم و kde خب روش خاص خودشون رو دارن. اما باید در دسکتاپ های ساده تر مثل xfce خودمون دست به کار بشیم. در فروم ها از چیزی به نام catfish برای xfce نام بردند. اما این برنامه از gtk3 استفاده میکنه و با xfce سازگاری مناسبی نداره.
ما دنبال روش ساده تر و بی دردسر تری هستیم. تلفیق حالت گرافیکی با خط فرمان، که یک جست و جوی سریع و آنی برای ما میاره و نیاز به نصب چیز خاصی نیست. البته zenity باید نصب باشه که در اکثر توزیع ها به طور پیشفرض نصبه. اگه نبود نصب کنید.

متن اسکریپت رو در ادامه ی مطلب گذاشتم. به ادامه ی مطلب برید، اسکریپت رو در یک فایل با نام دلخواه و در یک پوشه دلخواه کپی کنید. و بهش مجوز اجرایی بدید.

آنگاه در  Thunar یک custom action ایجاد کنید و این مقادیر رو براش قرار بدید

Name: Search for files
Command: bash ~/Programs/searchforfiles.sh %f
File pattern: *
Appears if selection contains: Directories
 
حالا وقتی روی یک فولدر یا داخلش رایت کلیک کنید عبارت search for files رو میبینید. خودتون نتیجه ی کار رو ببینید که چقدر سریع و تمیز این کار رو انجام میده.

استفاده از تلگرام بدون نیاز به نسخه ی دسکتاپ

اپلیکیشن تلگرام در لینوکس هم چیزهایی داره برای نصب کردن. توی همین وبلاگ هم در موردش نوشته بودم. اپلیکیشن خوب و راحتی بود.میگم "بود" چون حالا که میخوام آپدیتش کنم هزار و یکی dependecy داره و نزدیک ۲۰۰ . ۳۰۰ مگابایت میخواد دانلود کنه. از اون بدتر، وابسته به Qt شده، در حالی که من کاملا با GTK کار میکنم.
حالا میخوام با یه ترفند جالب و ساده از فایرفاکس استفاده کنیم تا بتونیم نسخه ی تحت وب تلگرام رو در کامپیوتر داشته باشیم. و اصلا هم معلوم نمیشه که نسخه ی تحت وبه! (این میتونه توی ویندوز هم اتفاق بیفته)

خب، هدف ما چیه؟
ما میخوایم یه فایرفاکس باز کنیم که به طور پیشفرض آدرس https://web.telegram.org رو باز کنه. اما یه سری ویژگی ها داشته باشه:
۱- اینکه با فایرفاکس اصلی ما تداخل نداشته باشه.
۲- هیچ افزونه ای لازم نیست که اجرا بشه
۳- هیچ بوکمارک و آدرس‌باری هم لازم نداریم
 

دسکتاپ xFCE اسکرین شات کل صفحه. مرورگر Light (جایگزین فایرفاکس)

برای اینکار ها باید برای فایرفاکس پروفایل جدیدی بسازیم. قبلا آموزشش رو دادم، اما اینجا هم میگم.

۱- اول توی ترمینال این دستور رو تایپ کنید و پروفایل جدیدتون رو بسازید. اسمش هم هرچی خواستید بذارید. مثلا Telegram
 
 firefox -P


۲- وارد پوشه ی پروفایلتون در فولدر home کاربر خودتون بشین. که معمولا این طوریه:
 
 /home/amin/.mozilla/firefox/98ae4cof.Telegram

حالا یک پوشه در این جا بسازید و اسمش رو بذارید chrome و سپس یک فایل توش ایجاد کنید و اسمش رو بذارید userChrome.css و بعد محتویات زیر رو داخلش کپی کنید و ذخیره کنید
 
@namespace url("http://www.mozilla.org/keymaster/gatekeeper/there.is.only.xul");
#TabsToolbar,
#PersonalToolbar,
#BookmarksToolbar,
#MenuToolbar,
#tabbrowser-tabs,
#nav-bar,
#TabsToolbar { display: none !important; }

۳- حالا با این دستور فایرفاکس با پروفایل تلگرام رو اجرا کنید:
 
light -P "Telegram" -no-remote https://web.telegram.org
 
۴- برای راحتی این کار میتونید دستور بالا رو بعنوان یک شورتکات توی منوی برنامه هاتون قرار بدید. آیکنش هم آیکن تلگرام رو بذارید.

یه خوبی ای که این روش داره اینه که شما میتونید چند تا پروفایل بسازید و با هر کدوم تلگرام های مختلفی رو اجرا کنید. خوبی دیگه اش اینه که شما هیچ چیزی دانلود نکردید! و خوبی های دیگه...

با فایرفاکس سنگین و گرسنه خداحافظی کنید

فایرفاکس اون اوایل اوایل خیلی مرورگر خوبی بود. سبک و سریع بود. منظورم توی ورژنهای سه و چهار اینا. بعد یهو نمیدونم چی شد که شروع کرد به تپ تپ ورژن جدید دادن. و کم کم تبدیل شد به یه پیر خرفت و تنبل که فقط در حال گنده کردن شکم خودش برای بلعیدن منابع سیستم بود.
بعد سر و کله ی کروم پیدا شد. خیلی ها من جمله خودم کوچ کردیم به کروم. علی رغم کمبود اکستنشن های کاربردی ای که توی فایرفاکس داشتم اما باز سرعت و سبک تر بودن کروم می ارزید. مدتی گذشت و کروم هم به نظرم خراب کرد خودش رو. سنگین شد. از خیلی چیزها پشتیبانیش رو برداشت و کم کم شد به یه مرورگر مسخره و جاگیر برای من.
برگشتم به فایرفاکس. اما همچنان از سنگینیش عذاب میکشیدم. تا اینکه با جست و جو به یک مرورگری رسیدم به نام light firefox!
این مرورگر همون فایرفاکسه و فقط یه سری چیزهای اضافی که توی مرور روزانه ی یه کاربر معمولی کاربردی نداره حذف شده. و همین باعث شده که فایرفاکس لایت خیلی روان تر کار کنه و هنگ نکنه. منابع سیستمتون هم نبلعه. البته همچنان سنگین هست، اما واقعا خیلی بهتر از خود فایرفاکسه.
این مرور گر رو توی سیستم های آرچ از طریق AUR با نصب بسته ی lightfirefox میتونید داشته باشید.
توی sourceforge هم نسخه های rpm اون هست. (درواقع AUR هم همون rpm ها رو دانلود میکنه)


الان فکر کنم یه ۲۰ تا Tab بازه و بدون اینکه مرورگر گیر کنه داره کار میکنه. احساس راحت تری نسبت به خود فایرفاکس دارم.
نکته: افزونه های فایرفاکس گویا از خود سایتش توی این مرورگر نصب نمیشن چون نمیشناسنش. میتونید فایل xpi افزونه ها رو دانلود کنید و داخل مرورگر light بکشید و این طوری نصبشون کنید.
افزونه ها توی مرورگر فایرفاکس فعلی شما در پوشه ی mozilla. و بعد firefox. و بعد فولدر پروفایلتون و بعد در پوشه ی extensions هستند. میتونید فایل xpi رو از اونجا پیدا کنید.
نکته: پوشه ی این مرورگر به جای موزیلا light. میباشد!

این شکل و شمایلی که میبینید با افزونه ی Classic theme restorer به شکل قدیمی فایرفاکس در آوردم.

بروز رسانی manjaro یک کار بدون ترس است!

همیشه توی آپدیت کردن سیستم های لینوکسی این ترس رو داشتم که وقتی کل سیستم رو آپدیت کردم بعد از restart مشکلی پیش نیاد و حد اقل تصویر داشته باشم! یعنی کمترین توقع من بعد از آپدیت سیستم این بود که تصویر داشته باشم! یعنی رابط GUI بالا بیاد.
من با اوبونتو و دبیان خیلی کار کردم. و شاید بگم توی ۹۰ درصد موارد بعد از آپدیت اشکالات زیادی بوجود میومد. خیلی اوقات هم تنظیمات گرافیک بهم میخورد و فقط به command line دسترسی داشتم.
اما بعد از چندین بار آپدیت مانجارو، هم توی لپتاپ خودم و هم لپتاپ خواهرم، به این نتیجه رسیدم که مشکلی پیش نخواهد آمد. دیگه حد اکثر مشکلی که پیش میاد از کار افتادن برخی برنامه هاییه که از طریق AUR نصب کردم، که اون هم طبیعیه، و باید اونها رو هم آپدیت کنم.
خوشحالم که Manjaro رو دارم. هم به روزه، هم بدون مشکل کار میکنه. 
پیشنهاد میکنم اگه شما هم دنبال تنوع هستید حتما یه سری بهش بزنید. یه سیستم مبتنی بر Arch که اصطلاحا rolling هست. پایداره، سریعه، و مشکل حادی هم نداره.