لینوکس و من

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

Safe Remove در مقایسه با unmount

وقتی با دسکتاپ های لینوکس کار میکنید و یک USB Storage متصل میکنید، ممکنه از خودتون بپرسید چه فرقی بین انجام Safe remove و unmount کردن usb شما است؟

با unmount یک درایو، دیگه عملیات خواندن یا نوشتن روی اون انجام نمیشه. ولی درایو هنوز به پورت متصل هست و برق داخلش جریان داره. و در لیست درایوهای شما قابل دیدن هست. 

ولی با Safe remove کردن درایو، دیگه برق هم قطع میشه و درایو شما کاملا Off میشه. این طوری میتونیم با خیال راحت تری درایو رو از پورت جدا کنیم. 

برای اینکار، اگر از systemd استفاده میکنید میتونید با دستورهای زیر ابتدا درایو رو unmount و سپس safe remove کنید. توجه داشته باشید که sda رو مطابق با درایو مورد نظرتون انتخاب کنید

udisksctl unmount -b /dev/sda1
udisksctl power-off -b /dev/sda

اما اگر از systemd استفاده نمیکنید، میتونید از دستور زیر استفاده کنید

udisks --unmount /dev/sda1
udisks --detach /dev/sda

منبع

وب اپلیکیشن های کاربردی

اگر از گنوم استفاده میکنید و مرورگر Epiphany یا همون Web رو نصب دارید، میتونید سایت های کاربردی‌تون رو با چند تا کلیک به صورت یک وب‌اپلیکیشن در بیارید تا آیکن اون ها در بین برنامه ها باشن و به راحتی اون رو اجرا کنید.

برای این کار کافیه با مرورگر Web آدرس سایتی رو که میخواید بیارید، سپس از منوی مرورگر گزینه  Install Site as Web Application رو انتخاب کنید. به همین سادگیsmiley

چگونه از تاریخ تولد لینوکسمون با خبر بشیم

شاید جالب باشه که بدونید این لینوکسی که الان دارید ازش استفاده میکنید دقیقا چه روزی نصبش کردید؟ روش های مختلفی وجود داره برای اینکار. به طور عمومی (یعنی در همه توزیع های لینوکسی) میشه زمان ایجاد فایل‌سیستم رو پیدا کرد. پس میشه نتیجه گرفت لینوکس فعلی به احتمال خیلی زیاد در اون تاریخ نصب شده. 

fs=$(df / | tail -1 | cut -f1 -d' ') && tune2fs -l $fs | grep created

در سیستم های مبتنی بر rpm مثل فدورا و ردهت هم میتونید با اجرای دستور زیر به تاریخ نصب سیستم پی ببرید

sudo rpm -qi basesystem | grep Install

اما اگر از Arch یا بچه هاش استفاده میکنید، میتونید با نگاه انداختن به لاگ پکمن بفهمید اولین کاری که کرده چه تاریخی بوده! پس یعنی لینوکس شما در همون تاریخ نصب شده

head -n1 /var/log/pacman.log

منبع

Termux, Tor, Android

برای استفاده از Tor در آندروید، به اون صورتی که ما در اپ های مختلف بتونیم با تنظیم 127.0.0.1:9050 بهش وصل بشیم، یک راهی پیدا کردم که باهاتون به اشتراک میذارم. ما باید با استفاده از یک شبیه ساز ترمینال لینوکس (مثلا در اینجا Termux) این کار رو انجام بدیم.

  1. برای شروع، Termux رو از گوگل پلی نصب کنید و اجرا کنید.
  2. دستورات زیر رو یکی یکی در Termux اجرا کنید تا یک سری چیزهایی که لازم داریم نصب بشن
    apt install tor
    apt install nano
    apt install obfs4proxy
  3. حالا باید Bridge بگیرید تا از طریق اونها به شبکه وارد بشید. یک ایمیل با محتوای get transport obfs4 به ایمیل  bridges@bridges.torproject.org ارسال کنید و منتظر جواب بشید.
  4. حالا باید bridgeهایی که گرفتیم رو وارد فایل torrc کنیم. میتونید با فایل منیجر گوشیتون به مسیر مورد نظر برید و torrc رو ویرایش کنید. و میتونید با nano که یک ویرایشگر در محیط ترمینال هست این کار رو بکنید:
    nano /data/data/com.termux/files/usr/etc/tor/torrc
  5. محتویات زیر رو در انتهای فایل اضافه کنید. البته توجه کنید که شما باید در جلوی Bridge obfs4 از همونهایی استفاده کنید که براتون ایمیل شده. 
    برای ذخیره فایل در nano با ترکیب Ctrl + X عمل کنید. پس از تایید (y) فایل ذخیره خواهد شد.
    UseBridges 1
    ClientTransportPlugin obfs4 exec /data/data/com.termux/files/usr/bin/obfs4proxy
    
    Bridge obfs4 *** *** *** ***
    Bridge obfs4 *** *** *** ***
  6. در انتها در termux یک بار tor را اجرا کنید و منتظر بشید تا 100% رو ببینید و به شبکه وصل بشید. هر چند وقت یک بار Bridge های جدید بگیرید تا دسترسی داشته باشید. البته این نکته رو هم بگم که ISP های مختلف ممکنه Tor رو بسته باشن. مثلا من نمیتونم با ایرانسل وصل بشم. ولی با همراه اول وصل میشم.
  7. در برنامه های مختلف اگر تنظیمات پروکسی داشته باشن، میتونید با 127.0.0.1:9050 از Tor استفاده کنید. در غیر این صورت اپ هایی هستن که پروکسی کل سیستم رو تغییر میدن. البته باید گوشی root باشه.