لینوکس و من

۷ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

دسته بندی اپلیکیشن ها در گنوم شل

قسمت اپلیکیشن های گنوم شل دسته بندی کلاسیکی رو که در دسکتاپ های دیگه داریم نشون نمیده. البته با نصب افزونه هایی میشه منوی اپلیکیشن ها رو به پنل اضافه کرد.
اما اگه بخواید در داخل خود قسمت اپلیکیشن های اصلی گنوم شل برنامه هاتون رو دسته بندی کنید باید gnome-appfolders-manager رو نصب کنید.


بعد از نصب (که در آرچی ها از AUR نصب میشه) با باز کردن برنامه gnome-appfolders-manager میتونید انواع دسته بندی ها رو به دلخواه خودتون ایجاد بکنید.


مرورگر اپرا فیدخوان هم دارد

مرورگر اپرا از اون مرورگرهاییه که وقتی هنوز سر و کله ی گوگل توی مرورگرها پیدا نشده بود رقیب جدی IE توی ویندوز بود. و یادمه از همون قدیم الایام نسخه لینوکس هم داشت. و حتی خیلی بیشتر از فایرفاکس اون زمان امکانات و زیبایی داشت!
با پیدا شدن کروم، و در کنار اون پیشرفت های فایرفاکس، از محبوبیت این مرورگر کم شد، که دیگه کمتر توی آمار و ارقام اسمی از اپرا میشنویم.
اما توی نسخه ی developer اخیرا امکانی رو فراهم کرده که اونایی که دوست دارن فیدخوان در مرورگرشون داشته باشن خوشحال میشن:



میتونید از AUR به راحتی اون رو برای لینوکس های مبتنی بر آرچ نصبش کنید:
yaourt -S opera-developer

اپرا مرورگر خوب و حرف گوش کن و تمیزیه. امتحانش کنید..

ضبط صدا در لینوکس

برنامه های زیادی برای ضبط صدا در لینوکس وجود دارند. اما audio-recorder یکی از اوناییه که خیلی ساده و بی دردسر با تنظیمات مختلف و خوبی که داره صدا رو ضبط میکنه. مثلا اگه در حال گوش دادن به یک رادیوی اینترنتی هستید میتونید خیلی راحت اون رو با فرمت دلخواهتون ضبط کنید!

برای نصب این اپلیکیشن کوچولو و کارا توی مانجارو و آرچی ها میتونید به راحتی از AUR اون رو نصب کنید
yaourt -S audio-recorder




گزارش های سیستم را محدود تر کنیم

لینوکس از راه های مختلفی گزارش های زیادی در مورد نحوه فعالیت سیستم ثبت میکنه. از پروسه بوت گرفته تا همین الان که دارید این متن رو میخونید. این گزارشات در یک جایی از سیستم ذخیره میشن و بعد از مدت مشخصی حذف میشن.
گاهی این نگه داشته شدن اینهمه لاگ (گزارش) چندان ضرورتی نداره و باعث میشه پروسه بوت کمی دچار تاخیر هم بشه. ما میتونیم از طریقی یکی از این گزارش ها رو که توسط journalctl تولید میشن محدود کنیم. این طوری هم منابع کمتری از سیستم صرف تولید و نگه داری این گزارش ها میشه و هم موقع بوت چند ثانیه ای صرف جویی میشه.
قبلش دستور زیر رو بزنید تا زمان بوت رو بهتون بگه:
systemd-analyze

و دستور زیر رو هم بزنید تا جزء به جزء بگه کدوم از سرویس ها چقدر زمان مصرف کردن تا اجرا بشن
systemd-analyze blame

بستگی داره روی سیستمتون چه سرویس هایی نصب داشته باشید. مثلا ممکنه کسی Plymouth (انیمیشن موقع بوت) داشته باشه و مقدار زیادی زمان بخاطر اون صرف شده باشه.
و اما برای کمتر کردن لاگهای journalctl فایل زیر رو با ویرایشگر دلخواهتون باز کنید
sudo gedit /etc/systemd/journald.conf

طبق عکس زیر اون مقادیری که بنفش هستند تغییر بدید و اگر پشتشون # هست بردارید
عبارت volatile معنیش اینه که لاگ های journalctl رو فقط روی مموری نگه داره و نیازی به ذخیره اونها روی هارد نیست. با اینکار شما تنها به لاگ‌های همین بوت دسترسی دارید و لاگ های قبلی دیگه وجود ندارن. اگر این براتون مهم نیست که به لاگهای قبلی هم دسترسی داشته باشید میتونید از این استفاده کنید.

و قسمت systemmaxuse هم برای اینه که حداکثر فضایی که قراره به این لاگها اختصاص داده بشه چقدر باشه. مقدار کمتر به این معنیه که فضای کمتری در اختیار داشته باشن. این برای موقعی مناسبه که شما میخواید لاگها رو روی هارد نگه دارید. نه روی مموری. هرچند اینجوری مموری هم کمتر اشغال میشه.

بعد از ذخیره این تغییرات، یک بار دستور زیر رو اجرا کنید تا لاگ های قبلی پاک بشن
sudo rm -rf /var/log/journal/*


این روزها دیگه کم کم مانیتورهای 4k دارن روی لپتاپ ها سر و کله هاشون پیدا میشه. صرف نظر اینکه ما در یک مانیتور لپتاپ به یه همچین رزلوشنی نیاز داریم یا نه، مشکلی بوجود میاد که وقتی همچین لپتاپی میخریم چاره ای برای حلش نداریم.
در این رزلوشن اکثر برنامه های قدیمی، و اونهایی که خودشون رو نتونستن با تکنولوژی بروز کنند فونت برنامه و آیکنهای اون برنامه به قدری ریز هستند که عملا شما رو در استفاده از اونها پشیمون میکنه.
در لینوکس، حداقل در دسکتاپ گنوم این طور بوده که خود بدنه اصلی دسکتاپ و برنامه های وابسته به پروژه گنوم با این تکنولوژی سازگار هستند و مشکلی از این بابت وجود نداره. اما وقتی کار به استفاده از برنامه هایی مثل GIMP یا برنامه های قدیمی میرسه، این مسئله نمود پیدا میکنه.
گنوم در تنظیمات Tweaks برای حل این مشکل از window scaling و scaling factor استفاده کرده که با بیشتر کردن مقدار اونها تا حدی این موضوع بر طرف شه. اما با این کار کل محتوای مانیتور بزرگ میشه و باز هم ناهماهنگی زشتی بوجود میاد.
تنها راه چاره ای که من پیدا کردم این بود که بیخیال رزلوشن 4k بشیم و در تنظیمات Displays حداکثر رزلوشنی که در اون مشکلی بوجود نمیاد رو انتخاب کنیم

یعنی رزلوشن 1152 در 2048. در این عدد دیگه برنامه ای ریز نیست و برنامه های دیگه هم اندازه درستی دارند و همه چیز هماهنگه. و نیازی به افزایش scalingها نیست. و همچنین تغییر محسوسی در کیفیت تصویر نخواهید دید.

ذخیره اسکرین شات های گنوم با پسوند jpg

برنامه اسکرین شات گنوم یه ابزار راحت برای هر نوع عکس گرفتن از صفحه نمایشه. این برنامه عکسها رو بطور پیشفرض با فرمت png ذخیره میکنه. اما اگه بخوایم عکسها با فرمت دیگه ای مثلا jpg ذخیره بشن هیچ جا تنظیمی برای اینکار وجود نداره. اما با رفتن به dconf میتونیم این کار رو بکنیم.

با تغییر دادن default-file-type این اتفاق خواهد افتاد. یا اگه خیلی عجله دارین این رو در ترمینال اجرا کنین:
 dconf write /org/gnome/gnome-screenshot/default-file-type "'jpg'"

حالا وقتی خود برنامه رو باز کنید و اسکرین شات بگیرید فایلها بصورت jpg ذخیره میشن. اما اگه با شورت‌کات های کیبورد این کارو بکنین همچنان png هستند. راه حلی که خودم برای این موضوع بکار بردم اینه که در keyboard shortcuts اسکرین شاتهای فعلی رو غیر فعال کنید و در عوض سه تا دستور اسکرین شات با شورتکاتهای دلخواه بسازین:


و یه نکته دیگه هم اینکه برای اینکه تعیین کنید وقتی اسکرین شات میگیرید بصورت خودکار در چه دایرکتوری ای ذخیره بشن، طبق عکس اولی عمل کنید و مقادیر مربوطه رو به دلخواه خودتون تغییر بدید

داستان تغییر زبان

از اونجایی که در ویندوز از سالها قبل هممون عادت کردیم برای تغییر زبان کیبورد به فارسی/انگلیسی از کلید های Alt+Shift هر دو طرف استفاده کنیم، حالا برامون سخته که بخوایم از ترکیب های دیگه در گنوم یا سایر دسکتاپ ها استفاده کنیم.همچنین عده ای با Alt+Shift سمت راست راحت هستن و عده ای هم با سمت چپ. اما در تنظیمات کیبورد فقط ترکیب سمت چپ وجود داره. و در گنوم هم که اصلا Alt+Shift وجود نداره!
قبلا در این مورد نوشته بودم. اما اون فقط مخصوص دسکتاپ گنوم بود. و فقط هم کلیدهای ترکیبی سمت چپ رو فعال میکرد. اما حالا با قرار دادن این دستور در استارتاپ، هر دو کلید های ترکیبی سمت راست و چپ فعال میشن. در هر دسکتاپی که باشید.
setxkbmap us,ir -option "lv3:ralt_alt,grp:alt_shift_toggle"
میتونید یک بار دستور بالا رو در ترمینال اجرا کنید و تست کنید. بعدش اونو در استارتاپ قرار بدید، که بسته به نوع دسکتاپ روشش فرق میکنه.