لینوکس و من

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۰ ثبت شده است

نوار آدرس ناتیلوس

حتما اونهایی با nautilus کار میکنند متوجه حذف دکمه ای که location bar رو به صورت آدرس نوشتاری در می آورد شده‌اند. خب بعضی وقت ها آدم مسیرهای طولانی‌ای رو میره که نیاز داره آدرسشون رو یجا داشته باشه. برای برطرف کردن این مشکل دو راه حل وجود داره. یک راه حل دائمی و یکی هم موقتی. که من موقتی رو ترجیح میدم.

برای راه حل دائمی این رو در ترمینال اجرا کنید ا برای همیشه location bar رو به صورت آدرس نوشتاری داشته باشید:

gconftool-2 --type=Boolean --set /apps/nautilus/preferences/always_use_location_entry true

و برای برگشتن به حالت قبل:

gconftool-2 --type=Boolean --set /apps/nautilus/preferences/always_use_location_entry false

راه موقت و به نظر من بهتر اینه که از کلید های ctrl + L استفاده کنیم!

چند نکته درباره pidgin

پیجین (تلفظ صحیح) در پارسیکس ۳.۷ نصب نیست. و به جاش empathy نصب شده. که من هر کاری میکنم نمیتونم باهاش کنار بیام! بنابراین پیجین رو نصب میکنم.

چند تا نکته ی کاربردی برای پیجین هست که تصمیم گرفتم در این نوشته اون ها رو بیان کنم.

اضافه کردن شکلک های یاهو

برای این کار، این فایل رو دانلود کنید. به فولدر home یوزر خودتون برید. و ctrl +h رو بگیرید تا فایل های مخفی نشون داده بشن. فولدر .purple رو پیدا کنید. این فولدر وقتی ایجاد میشه که حد اقل یک بار از پیجین استفاده کرده باشید. وارد این فولدر و سپس وارد فولدر smileys بشید و فایلی رو که دانلود کردید توش extract کنید. سرانجام این گونه می شود:

/home/USER/.purple/smileys/original

حالا پیجین رو باز کنید و ctrl +p رو بگیرید. به قسمت themes برید و smiley themes رو به original تغییر بدید.

پخش صداهای پیجین در حالت invisible

شاید متوجه شده باشید که وقتی invisible هستید، صداهای پیجین پخش نمیشن. برای برطرف کردن این موضوع، ctrl +p رو بگیرید و در قسمت sounds قسمت enable sounds رو پیدا کنید و اون رو از only when available به always تغییر بدید.

notify شدن، وقتی کسی sign in میکنه یا sign off میکنه یا پیامی میاد…

در پیجین ctrl + u رو بگیرید تا پلاگین ها رو نشون بده. این پلاگین ها همراه با نصب پیجین نصب میشن.(extra نیستند) پلاگین libnotify popup رو فعال کنید. بعد دکمه ی configure plugin رو بزنید و چیزهایی رو که میخواید notify کنه تیک بزنید. ۰منظور از notify اون پنجره کوچیکیه که گوشه ی صفحه ظاهر میشه)

تغییر رنگ پنجره ی یک چت در تسکبار، وقتی پیام جدید اومده

وقتی یک پیام برامون میاد، شاید ما اصلا متوجه صداش نشیم. یا notify که در گوشه صفحه ظاهر میشه رو نبینیم. اما حتما تغییر رنگ و چشمک زدن یک قسمت از تسکبار رو میبینیم!!! در همون قسمت پلاگین ها message nitification رو فعال کنید. configure plugin رو بزنید و از پنجره باز شده این دو تا تیک رو اضافه کنید:

insert count of new message into window title و همچنین present conversation window

نشون دادن آخرین پیام ها، وقتی که  پنجره ی چت با یک کاربر رو باز کردید.

وقتی میخواید یه خلاصه ای رو از آخرین چتی که با یک نفر داشتید قبل از اینکه چت جدیدی رو باهاش شروع کنید، بخونید، این پلاگین رو فعال کنید: history. این طوری در پنجره ی چت اون کاربر، آخرین چتی رو که باهاش داشتید نشون میده

اجرای برنامه ها پس از مدت زمان مشخص!

دنبال یه چیزی بودم، یه چیز دیگه پیدا کردم! مشکل اینجا بود که وقتی tomboy رو در startup قرار میدادم تا موقع logon کردن اجرا بشه، همیشه با پنجره ی search اجرا میشد و ضایع بود! راه حل این مشکل اینه که این دستور رو در startup قرار بدیم:

bash -c "sleep 10; tomboy"

این دستور میگه برادر یا خواهر، ۱۰ ثانیه صبر کن بعد tomboy رو اجرا کن. این دستور مشکل من رو برطرف کرد و من هم نمیدونم چرا اون مشکل با این دستور برطرف شد!!! ولی دستور sleep برای اجرای دستورات دیگه با تاخیر زمانی مشخص بکار میره. شما میتونید از این روش خیلی استفاده ها ببرید. مثلا اگه تعداد دستوراتی که در startup دارید زیاد هستند و باعث شدند که دیر login بشید میتونید با این ترفند اون ها رو یکی یکی اجرا کنید! با man sleep به جزئیات این دستور پی ببرید! (ثانیه، دقیقه، ساعت، روز!)

منبع