لینوکس و من

۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

نصب برنامه های ویندوز روی لینوکس، ساده تر از قبل

احتمالا wine رو میشناسید! پروژه ای که کمک میکنه تا برنامه های ویندوزی رو روی لینوکس نصب و استفاده کنیم. که البته درد سرهای خودش رو داره. احتمالا Flatpak رو هم میشناسید! پروژه ای که شروع شد تا نرم افزارهای لینوکسی راحت تر نصب بشن و یه جورهایی همه چیزایی که برای اجرا شدن لازم دارن رو با خودشون داشته باشن. این جوری دیگه احتمال مشکلات dependency بسیار کاهش پیدا میکنه و خلاصه اینکه خیلی زندگی راحت تر میشه!


حالا اگر این دو تا رو با هم ترکیب کنیم چی میشه؟! میشه پروژه ای به نام Winepak که تلاش میکنه برنامه های ویندوزی رو به کمک wine و با روش Flatpak به لینوکس بیاره. اینجوری دیگه دردسرهای wine رو نخواهیم داشت.
روش استفاده از winepak در اینجا و همچنین در سایت خودشون شرح داده شده.

نمایش thumbnails برای فایلهای XCF

فرمت XCF فرمت پیشفرض ذخیره سازی تصاویری است که در GIMP ساخته میشن. متاسفانه به طور پیشفرض در Nautilus این فایلها تصاویر بندانگشتی یا همون Thumbnail ندارن. اما چاره کار بسیار راحته. کافیه در آرچی ها با نصب یک پکیج از AUR این مورد رو برطرف کنیم (برای اوبونتو به لینک منبع مراجعه کنید)
yaourt -S gnome-xcf-thumbnailer
ممکنه از این طریق نصب نشه و به شما ارور validity بده. اگه این طور شد باید دستی این کار رو انجام بدیم!
اول به سایت AUR برای این پکیج میریم و با کلیک روی Download snapshot فایلش رو دانلود میکنیم. و در یک پوشه ای extract میکنیم. بعد با این دستور بسته نصبی رو میسازیم:
makepkg -g >> PKGBUILD && makepkg
و در پایان عملیات با این دستور کار نصب رو تموم میکنیم:
makepkg --install 
اگر احیانا بسته source دانلود نمیشه، میتونین با مراجعه مستقیم خود سورس رو دانلود کنید و در پوشه ای که فایل PKGBUILD قرار داره بذاریدش.
حالا باید تصاویر بندانگشتی فایلهایی که اصطلاحا fail شدن رو پاک کنیم تا دوباره برای ساختنشون تلاش کنه:
rm -r ~/.cache/thumbnails/fail
از این به بعد فایلهای XCF هم thumbnail خواهند داشت.

رادیو اینترنتی با Lollypop

برنامه Lollypop یک موزیک پلیر برای دسکتاپ Gnome است. مهمترین ویژگی ای که این موزیک پلیر داره اینه که باید آرشیو موسیقی بسیار تمیز و مرتبی داشته باشید. چون لالیپاپ آرشیو موسیقی شما رو بر اساس Album, Artis, Gener دسته بندی میکنه و در واقع حکم ویترین فایل های موسیقی شما رو داره. و اگر آرشیو موسیقی شما مرتب نیست بهتره سراغش نرید. یا اینکه از برنامه هایی مثل Puddletag برای مرتب کردنش استفاده کنید. که البته زمان زیادی میبره ولی ارزششو داره.

یکی از امکاناتی که لالیپاپ داره، امکان پخش رادیوهای اینترنتی است. کافیه در سایدبار لالیپاپ رایت کلیک کنید و Radios رو به لیست اضافه کنید و بعد ایستگاه های اینترنتی رادیوها رو با New Radio اضافه کنید و لذت ببرید


ظاهرا مرکزی که لالیپاپ برای جست و جوی ایستگاه های اینترنتی استفاده میکنه یا فیلتره یا ما رو تحریم کردند!‌ و شما مجبورید در اینترنت دنبال آدرس streaming اونها بگردید.

کشیدن Tab در کروم و بوکمارک کردن آن

مدت ها بود که از فایرفاکس در لینوکس استفاده میکردم. چند روزی است که دارم از کروم استفاده میکنم و میبینم چقدر خوبه! ولی یک امکانی که در فایرفاکس داریم اینه که وقتی یک Tab رو میگیرید و میکشید (drag & drop) میتونید اون رو روی bookmarks bar بیارید و بوکمارکش کنید. در حالی که اگر در کروم این کار رو بکنید اون Tab جدا میشه و یک New window ایجاد میشه.

اما راه حل خیلی ساده است! بجای کشیدن Tab باید URL اون صفحه رو بکشیم، و به راحتی اون صفحه رو وارد bookmarks bar کنیم. 

لینوکس مانجارو در صدر توزیع های distrowatch

سایت distrowatch جامع ترین سایتی است که اخبار دنیای توزیع های لینوکس رو منعکس میکنه. این سایت فهرستی ۱۰۰ تایی از محبوب ترین لینوکس های مورد استفاده بر اساس تعداد کلیک های روزانه ای که روی اونها میشه داره.


مدتها بود که رتبه اول در اختیار linux mint بود و بعد از اون هم ubuntu بالا پایین میشد. امروز سری به این سایت زدم و در کمال تعجب دیدم که بالاخره جایگاه اول از لینوکس مینت گرفته شده، و یک توزیع مبتنی بر Arch یعنی Manjaro جای اون رو گرفته.

همه میدونیم که Arch برای حرفه ای ها مناسبه و یک کاربر تازه کار یا معمولی به راحتی نمیتونه با Arch کار کنه. اما میبینیم که تیم Manjaro چقدر خوب تونست در طی چند سال توزیعی بر اساس Arch بسازه که هر کاربر تازه کار و حرفه ای بتونه به راحتی باهاش کار کنه. و حالا میبینیم که در رتبه اول distrowatch حضور پیدا کرده. 

من تعصبی ندارم روی این موارد. اما شدیدا توصیه میکنم اگر از اهالی Arch و بچه هاش نیستین حتما یه بار Manjro رو امتحان کنین. سبک، سریع، راحت، منطقی، رولینگ ریلیز و همیشه آخرین نسخه از همه چیز.

خریده شدن github توسط مایکروسافت از نگاه طنز

حتما خبر دارید سایت github.com که یکی از بزرگترین محفل های به اشتراک گذاشتن کدها برای توسعه دهنده ها است اخیرا توسط مایکروسافت خریداری شده! این اتفاق اینقدر عجیب بود که هر کسی از هر جایی بهش واکنش نشون داد. به چند تا تصویر طنز برخورد کردم که با هم اونها رو ببینیم و کمی بخندیم










و این هم یک نظر سنجی که ۲۰۰۰ نفر در اون شرکت کردند و تا الان نتیجه این بوده.



پروژه WebTorrent

در اینترنت میگشتم که با پروژه خیلی جالبی آشنا شدم به نام WebTorrent. این طور که من فهمیدم اومدن همون فناوری Peer-to-Peer رو که در تورنت استفاده میشه، برای نمایش محتوای وب هم استفاده کردند! این یعنی مثلا یک سایتی مثل یوتیوب رو در نظر بگیرید که محتواش (یعنی ویدیوهاش) توسط افراد در سراسر دنیا به همدیگه نشون داده میشه. یعنی مثلا ویدیویی که من دارم نگاه میکنم همزمان برای چند نفر دیگه که دارن همون ویدیو رو نگاه میکنن میفرستم. و برعکس. این بی نظیره! این جوری کلی بار از روی دوش یوتیوب برداشته میشه و به خود کاربرها داده میشه.


نه تنها یوتیوب، بلکه به گفته توسعه دهندگان این پروزه سایت هایی که کاربر محور هستند مثل ویکیپدیا هم میتونن از این پروژه سود ببرند و هزینه هاشون رو به طور چشمگیری کاهش بدن.
خوبی دیگه ای که این پروژه داره اینه که واسطه بین کاربر و سرویس دهنده دیگه وجود نداره و همه چیز بین مرورگرهای کاربرها اتفاق می افته.

در انتهای این مطلب لینک های پروژه رو میذارم تا خودتون اگر علاقه مند بودید بررسی کنید. ضمنا کلاینت دسکتاپ هم برای لینوکس، مک و ویندوز هم وجود داره.

معرفی برنامه Franz




فرانز یک برنامه کاربردیه که خدمات چت و پیام رو در یک برنامه جمع آوری کرده.با این برنامه شما میتونین از چندین پیام رسان به طور همزمان استفاده کنید.
فرانز در حال حاضر از پیام رسان های Telegram,Whatsapp,Facebook messenger,Hipchat,Skype,Slack و بسیاری از پیام رسان های دیگه پشتیبانی میکنه.
به عنوان بخشی از جوامع مختلف,ما نیاز داریم تا از پیام رسان های مختلفی استفاده کنیم.استفاده از چندین پیام رسان به منزله داشتن چندین پنجره و چندین تب هست که باعث شلوغی و هرجو مرج دسکتاپ و سیستم ما میشه.فرانز برای حل این مشکل توسعه پیدا کرد.جمع آوری چندین پیام رسان در یک برنامه.
این برنامه کاربردی در حال حاضر در هر سه سیستم عامل لینوکس,ویندوز و مک قابل استفادست.
فرانز یک برنامه متن بازه(Open Source)و تحت لایسنس آپاچی منتشر میشه.

نحوه نصب:

اگر از دبیان یا دبیان بیس ها استفاده میکنید,میتونید بسته .deb فرانز رو از اینجا دانلود و با دستور زیر روی سیستمتون نصب کنید:
sudo dpkg -i PACKAGE NAME

جای PACAGE NAME اسم فایلی که دانلود کردید رو قرار بدید.


برای نصب فرانز روی سایر توزیع ها,میتونید از فایل Appimage فرانز استفاده کنید.
فایل رو از اینجا دانلود کنید.(Appimage)
بعد از دانلود فایل,روی فایل راست کلیک کنید و دنبال گزینه ی Allow to exceute as program بگردید و اون رو تیک بزنید(معمولا این گزینه تو زبانه ی permissions قرار داره)
حالا میتونید با دابل کلیک کردن روی فایل دانلود شده,از فرانز استفاده کنید.


اگر هم از کاربران آرچ هستید,میتونید با استفاده از yaourt و دستور زیر,فرانز رو نصب و استفاده کنید.
yaourt -Sy franz-bin


تصاویری از محیط برنامه:




امیدوارم از این برنامه خوشتون بیاد :-)