لینوکس و من

۹ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

کمک از اپلیکیشن ویندوزی برای فایلهای CHM

نمیدونم قضیه چیه واقعا. که چرا یه اپلیکشن خوب و درست حسابی برای لینوکس نداریم که فایل های CHM رو درست باز کنه. چیزای مختلفی رو امتحان کردم، اما همشون با بعضی از فایلها مشکل دارن. در حالی که این مشکل در ویندوز وجود نداره. 

sumatraPDF یه برنامه ی کوچیک و سریع هست که تحت ویندوز نوشته شده، اما متن باز هست. میتونید نسخه portable اون رو از این آدرس دانلود کنید و با wine اجراش کنید. خیلی سریع باز میشه و انواع فایل های eBook رو براتون باز میکنه. هم chm هم pdf. هیچ مشکلی هم نداره!

والپیپر های لینوکسی ۷

پنگوئن های خشمگین!


یک اسکریپت خوب برای راحت تر کردن pacman

همون طور که میدونید pacman مدیر بسته ها در آرچ هست. دستورات زیادی داره که کار کردن با اونها ممکنه در ابتدا سخت باشه. وجود یک اسکریپت که کار رو ساده تر کنه لازم دیدم، اما هر چه گشتم چیزیو که میخواستم پیدا نکردم. بنابراین دست به کار شدم و خودم یک اسکریپت نوشتم. از نتیجه کار راضی ام. شما هم  میتونید این اسکریپت رو داشته باشید. به ادامه مطلب برید و اسکریپت رو در یک فایل ذخیره کنید. مجوز اجرایی رو بهش بدید و اون رو در usr/local/bin/ کپی کنید.

 

روش کار چنین هست که با دستور pm و متعلقاتش میتونید بکیج ها رو مدیریت کنید. مثلا:

 

pm -i mplayer یا pm install mplayer بسته ی mplayer رو از مخازن نصب میکنه

pm -d mplayer یا pm delete mplayer بسته ی mplayer رو با تمام بسته هایی که به اون dependent هستند پاک میکنه.

 

هر کسی هم که این اسکریپت رو میبینه و فکر میکنه میتونه بهتر و ساده تر بشه، میتونه تغییرش بده یا پیشنهاد بده.

parole مدیاپلیر ساده و خوب xfce

parole که به ایتالیایی یعنی lyrics مدیاپلیر دسکتاپ xfce هست. خیلی شبیه به totem در گنوم هست. ساده و خوب! تحت gstreamer کار میکنه. در حال حاضر نسخه 5.4 روی مخازن آرچ قرار داره. اما نسخه 6 هم مدتهاست که اومده. نمیدونم چرا آرچ تصمیم نگرفته اون رو بروز کنه. نسخه ۶ وابسته به xfce 4.11 هست، در حالی که نسخه xfce در آرچ الآن 4.10 هست.


نسخه 5.4 از mpris پشتیبانی نمیکنه. یعنی کلید های Fn لپتاپ باهاش کار نمیکنن. اما به راحتی میشه این مشکل رو برطرف کرد. برای هر کدوم از عملکرد ها یک اسکریپت میسازیم و اون ها رو با شورت‌کات های کلید های Fn مچ میکنیم. این اسکریپت ها این طوری هستن:

play/pause:

#!/bin/bash
ps cax | grep parole > /dev/null
if [ $? -eq 0 ]; then
  parole -p
fi

next:

#!/bin/bash
ps cax | grep parole > /dev/null
if [ $? -eq 0 ]; then
  parole -N
fi

previous:

#!/bin/bash
ps cax | grep parole > /dev/null
if [ $? -eq 0 ]; then
  parole -P
fi

ورژن ۶ رو امتحان کردم. بهتر از این بود، ولی چون همه ی بسته های xfce 4.11 نصب نبودن مشکل داشت. منتظر بروز شدن xfce در آرچ میشینیم :)

pacman را سریعتر داشته باشید

خیلی ساده است. خدا پدر مادر توسعه دهندگان آرچ لینوکس رو نگه داره. خداییش کاملترین wiki هایی که دیدم مال این توزیعه. و توزیع بسیار خوبی هم هست. خیلی ازش راضیم.
بگذریم...
برای اینکه pacman سریعتر کار کنه، میتونیم از axel استفاده کنیم تا دانلودهامون رو برامون انجام بده. برای اینکار فایل تنظیمات pacman رو باز کنید و این خط رو بهش اضافه کنید:

XferCommand = /usr/bin/axel -n 4 -v -a -o %o %u

axel را به کرومیوم بیاورید

دنبال راهی میگشتم که بشه با کرومیوم در لینوکس، دانلود ها رو با یه چیز دیگه به جز مرورگر انجام بدم. همون طور که میدونید Axel یکی از بهترین دانلود منیجر های لینوکس هست که در ترمینال کار میکنه. یه انسان خوبی اومده یه کاری کرده که میتونیم به راحتی دانلودهامون رو در کرومیوم از طریق Axel انجام بدیم.

یک دکمه در کنار نوار آدرس اضافه میشه. روش کلیک کنید تا دانلود ها رو ببینید.

خب...
۱- افزونه مورد نظر رو در کرومیوم نصب کنید.
۲- اسکریپت مورد نظر رو هم دانلود کنید. بعد اون رو در یک مسیر دلخواه extract کنید. مثلا usr/local/bin/pyaxelws/  یا در فولدر home خودتون. 
۳- این دستور رو در ترمینال اجرا کنید: python server.py 
۴- حالا میتونید روی لینک هاتون راست کلیک کنید و با PyaxelWS دانلودشون کنین. به همین راحتی.

اقدام فرعی:
برای اینکه راحت تر باشیم، میتونیم اسکریپت رو وقتی که به دسکتاپ لاگین میکنیم اجرا کنیم. میتونید با crontab این کار رو بکنید. یا با dtach. برای اینکار dtach رو در توزیع خودتون نصب کنید، و بعد یا این عبارت رو در قسمت startup applications قرار بدید:
python /home/amin/pyaxelws/server.py
و به جای عبارت رنگی، محل اسکریپت خودتون رو قرار بدید.

ویرایش: برای تعیین محل دلخواه دانلود، باید آخر آدرستون یدونه / هم بذارید. وگرنه پیام خطا میده.
Axel واقعا تاثیر گذاره! با کرومیوم با سرعت ۴۰ تا دانلود کرد، همون فایل رو با axel با سرعت ۱۱۰ تا میگرفت! متعحب گشتم!

کارهایی که در ادامه ی کار با xfce انجام دادم

۱- نصب blueman که برای استفاده از بلوتوث لپتاپ چیز بسیار خوبیه. و آیکنی هم در notifications داره. در آرچ در مخازن AUR وجود داره. توجه کنید که blueman وابسته به نسخه ی 4 از bluez هست.
۲- نصب menulibre و whisker menu که در پست قبلی نوشتم.
 
۳- نصب medit برای ویرایش فایل های متنی. یه ویرایشگر متنی خیلی خوب و دوست داشتنی. حتی دوست داشتنی تر از gedit
 
۴- نصب xarchiver برای کار با فایل های فشرده. یک آرشیو منیجر خیلی سبک و سریع. 
 
۵- میتونید starcal رو هم نصب کنید تا تقویم ایرانی رو داشته باشید. من نصب کردم اما اصلا ازش خوشم نیومد. خیلی زشت و بدقواره طراحی کردنش. 

یک پنل حرفه ای تر در دسکتاپ xfce داشته باشید

دسکتاپ xfce واقعا سبک و در عین حال کاربردی است. اما خب یه چیزهایی کم داره. ولی یه چیزی پیدا کردم که واقعا خوبه! منوی اپلیکیشن های xfce خیلی ساده و زشت هست! اما یه چیزی داریم به نام Whisker menu که یک منوی خوب، سریع، کاربردی، با قابلیت های مختلف هست. ساده و قشنگ هم هست. عکسش رو در زیر میبینید:


البته تنظیمات پیشفرض یه چیز دیگه است. میتونید تغییرش بدید. در آرچ میتونید از AUR پیداش کنید و به راحتی نصبش کنید و بعد به پنل اضافه کنید.
ویرایش: میتونید با نصب نسخه ی git از امکان تعریف کردن shortcut هم استفاده کنید. و مثلا با compiz تعریف کنید که هر وقت ماوس رفت یه گوشه ی صفحه، منو باز بشه. دستورش هم اینه: xfce4-popup-whiskermenu

و اما یک ابزار خوب دیگه، menulibre هست که برای انجام تغییرات منوهای اپلیکیشن ها به کار میره. و هیچ وابستگی ای به گنوم نداره. این هم در AUR آرچ موجود هست و به راحتی نصب میشه و قابل استفاده است.

تغییر پروکسی ترمینال برای مصارف صلح آمیز

یه وقت هایی میشه که شما میخواید یه چیزی رو در ترمینال از اینترنت بگیرید که دست بر قضا از سایت هایی هستن که ایران رو تحریم کردند. یا حالا از این طرف مسدود هستند! چه روشی وجود داره که ما ترمینال رو بگیم از طریق پروکسی ای که داریم عمل بکنه؟
به سادگی در ترمینال تایپ کنید:
export http_proxy='http://localhost:8118'
که به جای رنگ قرمز موارد خودتون رو بذارید. و به جای http هم اگه لازم شد https میذارید.
برای برگردوندن به حالت اولیه:
unset http_proxy  یا  unset https_proxy