لینوکس و من

AppImage چیست؟



appimage یک فرمت برای توزیع نرم افزار های قابل حمل در لینوکسه که برای نصب و اجرا نیازی به دسترسی روت نداره.
این فرمت اولین بار در سال ۲۰۰۴ و تحت عنوان klik منتشر شد.توسعه این فرمت ادامه داشت تا در سال ۲۰۱۱ اسمش به PortableLinuxApps و در سال ۲۰۱۳ به appimage تغییر کرد.
appimage تلاش میکنه که شرایط احرا شدن یک برنامه رو بدون نیاز به اجازه ریشه,قابل حمل بودن و تمیز نگه داشتن سیستم عامل پایه فراهم کنه.

ویژگی ها:
با appimage شما میتونید برنامه هارو بدون اینکه نصب کنید اجرا کنید.اینطوری سیستم شما خیلی تمیز تر میمونه.
در واقع appimage یک نسخه فشرده شده از نرم افزاره که توسط FUSE قابلیت اجرایی پیدا میکنه.
برای استفاده از appimage شما نیازی به اجازه روت یا ریشه ندارین که این باعث میشه کاربران بیشتری بتونن از این برنامه استفاده کنن و حتی در مواردی امن تره.
یکی از ویژگی های خوب دیگش قابل حمل بودنشه.که میتونید این فایل رو رو هر حافظه ای مثل فلش همراه خودتون داشته باشین و روی سیستمای لینوکسی ازش استفاده کنید.

تاریخچه:
اولین نسخه appimage که klik نام داشت در سال ۲۰۰۴ توسط سمیون پیتر طراحی شد و تحت لایسنس GPL منتشر شد.klik توسط مرورگر کار میکرد به این صورت که کاربر با وارد کردن یک URL به صورت//:klik نرم افزار رو دریافت و استفاده میکرد.
کاربر با وارد کردن URL یک فایل recipe (دستور العمل ) دانلود میکرد که برای تولید فایل .cmg استفاده میشد. و بعد میتونست از برنامه استفاده کنه.
در حالت کلی هم بسته های .deb ابتدا به فایل .cmg تبدیل میشن .
با استفاده از klik فقط ۸ برنامه به طور همزمان قابل اجرا بود.(به دلیل محدودیت نصب تصاویر فشرده با هسته لینوکس)
نسخه بعدی این برنامه یعنی klik2 در حال توسعه بود اما هرکز به مرحله بتا نرسید.حدودا در ۲۰۱۱ پروژه klik ناپدید شد و صفحه اصلی برای مدتی آفلاین بود.

سیمون پیتر یک پروژه جانشین با نام PortableLinuxApps با اهداف مشابه در آن زمان آغاز کرد. ابن فن آوری به عنوان مثال  با مخزن portablelinuxgames.org هماهنگ شده که صدها بازی ویدیویی با منبع باز را ارائه میده.

در حدود 2013، نرم افزار دوباره از portableLinuxApps به AppImage تغییر نام داد. و تحت لایسنس  MIT منتشر شد.در حال حاضر توسعه این فرمت بر روی گیت هاب انجام میشه.


دسته:

سایر

دسته:

تنظیمات سیستم