لینوکس و من

۱۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۱ ثبت شده است

حل مشکل نمایش پنل گنوم

ممکنه شما از تمی استفاده کنید که با این مشکل مواجه شده باشید:



وقتی یه پنل عمودی میسازیم، یا وقتی ارتفاع پنل افقی رو زیاد میکنیم این شکلی میشه. برای این که این مشکل برطرف بشه، با کاربر root وارد پوشه ی تم ها بشید. در ترمینال تایپ کنید:

sudo nautilus /usr/share/themes

حالا وارد پوشه ی تم مورد نظر بشید. وارد پوشه gtk-2.0 بشید. و داخل پوشه ها دنبال فایلی بگردید که شبیه این باشه: panel.rc اون رو باز کنید و توش دنبال عبارت bg_pixmap بگردید. و پشتش یه # بذارید. تا این شکلی بشه bg_pixmap# حالا یه بار تم رو عوض کنید. و دوباره همین تم رو انتخاب کنید.
مشکل حل میشه :)

ترمینال داخل خود nautilus

شاید با KDE کار کرده باشید. حتما با دلفین که فایل منیجر KDE هست آشنا هستید. اونجا یه چیزی داره که میتونین ترمینال رو توی همون دلفین در همون پنجره باز کنید. اما در Nautilus همچین چیزی وجود نداشت. اما یه آدم خوش فکر و خلاق یه افزونه برای این کار ساخته! به عکس زیر نگاه کنید...



این برای کسایی که با ترمینال سر و کار دارند خیلی خیلی خوبه و کارها رو بسیار ساده تر میکنه. برای اینکه این افزونه رو نصب کنید، اگر دبیان یا توزیع های مشابه دبیان دارید، این خط رو به فایل مخازن اضافه کنید:

deb http://ppa.launchpad.net/flozz/flozz/ubuntu natty main

البته فکر میکنم مهم نیست کدوم توزیع اوبونتو رو در خط بالا بذاریم. البته به شرطی که اون توزیع در مخزن مورد نظر وجود داشته باشه. من natty رو انتخاب کردم.

و بعد از یک بار reload کردن بسته ها، nautilus-terminal رو نصب کنید.
اونهایی که اوبونتو دارند، از این روش استفاده کنند:
sudo add-apt-repository ppa:flozz/flozz sudo apt-get update sudo apt-get install nautilus-terminal

و در آخر، یک بار این رو اجرا کنید: nautilus -q . حالا اگه nautilus رو اجرا کنید میبینیدش! میتونید تنظیم کنید که با شروع nautilus، این افزونه به صورت hidden شروع بشه.
شورتکات برای پنهان/آشکار کردن: Ctrl + Shift + T

ساخت فایل m3u در لینوکس

فایل های m3u یک نوع playlist از آهنگهای mp3 هستند که با اجرای اونها فایل های مربوط بهشون پخش میشن. و لازم نیست همه رو select کنیم! تنبلیه دیگه... چه کنیم...

با ترمینال وارد پوشه مورد نظر بشید و این دستور رو اجرا کنید. به همین سادگی:

ls -w 1 *.mp3 > Playlist.m3u

اجرای tomboy در startup، بدون پنجره search

اگه هنوز افرادی هستند که از tomboy1 استفاده میکنند، و میخوان که اون رو هنگام ورود به گنوم به صورت خودکار باز شده داشته باشند، دو راه وجود داره. یک اینکه applet اون رو به پنل اضافه کنیم. و دوم اینکه tomboy رو در startup بذاریم تا آیکن اون در notification area بیاد. و نه به صورت applet.
که من روش دوم رو ترجیح میدم. اما با قرار دادن دستور tomboy در startup مشکلی که پیش میاد اینه که پنجره ی search نوت ها هم در شروع دسکتاپ نمایش داده میشه. برای جلوگیری از این رخداد (!)‌ باید tomboy رو چند ثانیه دیرتر یعنی چند ثانیه بعد از شروع پنل اجرا کنیم.
بنابراین میایم یه اسکریپت مینویسیم که توش tomboy رو مثلا ۱۲ ثانیه دیتر از لاگین آغاز کنه.

sudo gedit /usr/bin/tomboy-startup

و این متن رو در اون قرار بدید و save کنید:

#!/bin/sh
/bin/sleep 12
/usr/bin/tomboy

و بعد مجوز اجرایی رو بهش میدیم:

sudo chmod +x /usr/bin/tomboy-startup

حالا در startup applications یک آیتم جدید با این دستور میسازیم:

/usr/bin/tomboy-startup

1: Tomboy یه اپلیکیشن ساده و کاربردی برای نوت برداری در دسکتاپ های gtk است.

پخش صدای خروج (Logout) در گنوم

چندین سال این سوال گوشه ی اعماق ذهنم همیشه وجود داشت که چرا صدای Logout پخش نمیشه؟!! هیچ وقت هم دنبالش نرفتم که جوابی پیدا کنم براش. امشب گفتم بذار هر طوری شده ته توی قضیه رو در بیارم!
گوگل مثل همیشه کمک خوبی بود. متوجه شدم که این یه باگ بوده که در یکی از نسخه های اوبونتو برطرف شده. ولی خب ما که اوبونتو نداریم. تازه اوبونتوهای جدید رو هم که امتحان کردم همچین خبری نبود. پس داستان چیه؟!
یه فکری به سرم میزنه. مهم نیست داستان چیه! مهم اینه که یه موزیک حین خروج از دسکتاپ پخش بشه. پس این فکر رو تعمیم میدم. یه "دستور" قبل از خروج از دسکتاپ پخش بشه! حالا میرم دنبال این میگردم...
و بینگوووو.... پیداش میکنم. خیلی خیلی ساده است. اگه بخوایم دستوری قبل از خروج اجرا بشه، کافیه که اون رو در فایل زیر، قبل از exit بنویسیم. پس این فایل رو باز میکنیم:

sudo gedit /etc/gdm/PostSession/Default

و خط زیر رو قبل از exit میذاریم و save میکنیم:

/usr/bin/canberra-gtk-play --id="desktop-logout" --description="GNOME Logout"

توجه کنید که خط بالا فقط دستوریه که منجر به پخش صدای خروج میشه. پس ما اون رو قبل از خروج اجرا میکنیم! به همین سادگی! شما احتمالا میتونید هر دستور دیگه ای رو بذارید.

مثلا چطوره قبل از خروج یه پنجره باز بشه و بگه چقدر کامپیوتر روشن بوده!

zenity --info --title "Uptime" --text=" You were using this computer since \n $(uptime)"
جالبه نه؟

zenity ابزاری هست که میتونیم باهاش پنجره های جور واجور gtk رو به نمایش بذاریم. خیلی جزئیات داره. میتونید man page اون رو ببینید و باهاش بیشتر آشنا شید.

ساخت بسته ی deb از سورس کامپایل شده

تا به حال شده یه بسته ای رو از روی سورس نصب کنید و بعدا به هر دلیلی احتیاج داشته باشید بسته ی deb اون رو داشته باشید؟ دلیلش هر چی که میخواد باشه. هدف ما اینه که بسته ی deb رو داشته باشیم! خیلی خیلی ساده، اول باید یه چیزی به نام checkinstall رو نصب کنید:
sudo apt-get install checkinstall
حالا وارد پوشه بسته ای بشید که اون رو کامپایل کردید و نصب کردید. یا حتی نصب هم نکردید. فقط کامپایل کردید. و به جای اینکه sudo make install رو اجرا کنید، این رو اجرا کنید : sudo checkinstall

روند کار بسیار ساده است. شما میتونید توضیحات دلخواهتون رو بنویسید، اسم بسته رو عوض کنید و ... . پس از اتمام کار، بسته ی مورد نظر در همون فولدر ایجاد میشه و خودش نصب میشه.

لازم بود!
اطلاعات مفصل تری رو میتونید در این فروم پیدا کنید.

والپیپر های لینوکسی ۱

سعی میکنم هر چند وقت یه بار والپیپرهای زیبای لینوکسی رو پیدا کنم و بذارم. این اولین مطلب در این مورده.

ویرایش عکسها در خط فرمان

در این مطلب میخوام یکم در مورد دستور convert در لینوکس بنویسم. این دستور برای ویرایش عکسها است. مثلا تبدیل فرمت اونها، تغییر اندازه اونها، انداختن یک آرم یا اصطلاحا watermark روی عکس ها و ... و... و...
فرض کنیم ما یه فولدر داریم پر از فایل های مثلا png و میخوایم یکم با اونها تمرین کنیم. یه راه اینه که دونه دونه برای هر فایل کارهایی رو که میخوایم انجام بده. و یه راه هم اینه که به ترمینال بگیم هر چی فایل png اینجا میبینی این کارها رو روش انجام بده! مسلما روش دوم بهتره. :)

برای اینکار نیاز داریم مقصودمون رو به زبان ترمینال بهش بگیم! پس اول وارد دایرکتوری مورد نظر میشیم. و بعد مثلا این طوری:

for k in $(ls *.png); do dastoor  $k re-$k; done

این میگه که هر چی فایل که پسوند png دارند رو به عنوان متغیر k در نظر بگیر. و دستور dastoor رو روی متغیر k انجام بده و -re رو در ابتدای اسم فایل جدید بنویس. و تمام. شما میتونین به جای -re هر چیز دیگه ای بنویسین!
حالا این dastoor میتونه هر چی باشه. ما در اینجا میخوایم از convert استفاده کنیم. بنابراین هر دستوری که از این به بعد در زیر میبینید میتونید به جای عبارتی که  زیرش خط کشیده شده بنویسید.

تغییر فرمت عکس های ما به jpg

do convert $k re-$k.jpg


تغییر اندازه اونها به نصف اندازه اصلی

do convert -resize 50% $k re-$k

تغییر اندازه اونها به 800x600

do convert -resize 800x600 $k re-$k

دستور convert کارهای زیادی انجام میده. شما میتونید با man convert اطلاعات لازم رو در این مورد بدست بیارید. همچنین منابع زیادی در اینترنت هست که در مورد این دستور نوشته شده. مثلا اینجا

چگونه در لینوکس فولدرهای رمز دار داشته باشیم

یه موقعی میرسه که نیاز به این داریم که یک فولدری رو رمز بذاریم روش. در لینوکس با برنامه ی Cryptkeeper میتونیم این کار رو انجام بدیم. در این پست میگم چطوری این کار رو بکنیم. ترمینال رو باز کنید :)

اول یه سری ابزار لازم رو نصب کنید. البته ممکنه بعضیها رو نصب داشته باشید.

sudo apt-get install cryptkeeper fuse-utils encfs

حالا این دستور رو بزنید، تا ببینیم ماژول fuse برای شما لود شده یا نه. اگه پیامی داد مبنی بر اینکه ماژول fuse وجود داره که هیچ. اگه نه قدم بعدی رو انجام بدید.

lsmod | grep fuse

قدم بعدی:
su
sudo echo fuse >> /etc/modules
sudo modprobe fuse
و حالا یوزر خودتون رو به گروه fuse اضافه کنید:

sudo usermod -a -G fuse USERNAMESHOMA

حالا یه بار logout کنید. و دوباره login کنید.
خب... الآن میتونید از منوی اپلیکیشن ها cryptkeeper رو اجرا کنید. وقتی اجرا شد، یه آیکن توی پنل اضافه میشه. روش کلیک کنید! و گزینه new encrypted folder  رو انتخاب کنید. در پنجره ای که باز شده، یک اسم برای فولدر جدید بنویسید (که قراره رمزگذاری بشه) و بعد محل فولدر رو تعیین کنید. روی ok یا Forward کلیک کنید. در مرحله بعد از شما رمز میخواد. و بعد باقی ماجرا...

برای اینکه به فولدری که رمز گذاشتین دسترسی پیدا کنین، روی آیکن برنامه در پنل کلیک کنید و فولدر مورد نظرتون رو انتخاب کنید. یه تیک میاد کنارش و ازتون پسورد میخواد و بعد فولدر براتون باز میشه. وقتی میخواید غیر فعالش کنید هم به همین شکل عمل کنید. خواهید دید که فولدر از نظرها پنهان میشه. حواستون باشه وقتی کارتون تموم شد، فولدر رو باز نذارید برید!

اگه میخواید برنامه cryptkeeper به طور خودکار در startup هم باشه، اون رو به startup applications اضافه کنید.

نکته: این برنامه روی فولدرهایی که وجود دارند رمزگذاری نمیکنه. بلکه فقط یه فولدر رمزدار میسازه و شما باید محتویات مورد نظرتون رو به اون فولدر انتقال بدید.

fastboot برای گوشی های آندروید در لینوکس

اونهایی که بلاهای زیادی سر گوشی های آندروید میارن، با چیزی به نام fastboot آشنا هستند. این ابزار اجازه میده یه سری کارها با گوشی بکنیم. مثلا آنلاک کردن بوت‌لودر گوشی. یا نصب کرنل های مختلف.

اونهایی که لینوکس دارند و برای انجام چنین کارهایی احیانا به ویندوز میرن، لازم نیست این کارو بکنن! fastboot رو از اینجا دانلود کنید. و اون رو در پوشه ی usr/bin/  قرار بدید.

حالا این فایل رو دانلود کنین و اون رو در etc/udev/rules.d/ قرار بدید.  و در ترمینال این دستورات رو اجرا کنید:

sudo chmod a+r /etc/udev/rules.d/99-android.rules
sudo sudo /etc/init.d/udev restart

حالا میتونید از fastboot استفاده کنید. گوشی خودتون رو در حالت fastboot به کامپیوتر وصل کنید. و این دستور رو اجرا کنید:
fastboot devices
اگه پیامی دیدید که یه سریال نامبر توش بود، یعنی fastboot درست کار میکنه. اگه نیومد، یه بار کامپیوتر رو reboot کنید. و بعد امتحان کنید.

توضیحات بیشتر در مورد fastboot رو میتونید در سراسر اینترنت پیدا کنید.
این عملیات هیچ نیازی به adb و android sdk نداره.
من از این روش استفاده کردم و دو تا xperia مدلهای مختلف رو آنلاک کردم و آندروید ۴ نصب کردم روشون.