لینوکس و من

۶ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

خیلی دنبال اپلیکیشن های تقویم فارسی برای آندروید بودم. متاسفانه یه اپلیکیشن درست حسابی برای تقویم فارسی وجود نداره که بتونه با تقویم گوگل هم سینک بشه. یکی هست که اونم پولیه و توی کامنت‌های کاربرانش کلی ایراد ازش گرفتند. بنابراین سرچ کردم و مطالبی رو پیدا کردم که میشه رویدادهای شمسی رو به تقویم گوگل اضافه کرد و بنابراین با سینک کردن تقویم گوشی با اکانت گوگل، تقویم گوگل گوشی هم شمسی رو نشون میده.
این تقویم توسط آقای مسعود قیصری منوچهری تهیه شده. و رویداد‌ها توسط آقای حامد رمضانی.

من روش رو به طور خلاصه مینویسم:

۱- با کامپیوتر به آدرس تقویم گوگل‌تون برید. در حال حاضر که اینه: https://www.google.com/calendar/render
۲- به قسمت settings برید و بعد به قسمت calendars و روی این کلیک کنید: browse interesting calendars
۳- روی Add by URL کلیک کنید و این لینک رو وارد کنید. این برای اضافه کردن رویدادهای تقویم هست. مثلا روز جهانی کودک و ...

۴- برای اضافه کردن تاریخ های شمسی هم باید این لینک رو وارد کنید. که یک تاریخ عددی مثل 1392/09/28 و یک تاریخ با حروف رو این طوری وارد میکنه. مثلا:
پنجشنبه بیست و هشتم آذر ماه یکهزار و سیصد و نود و دو
خب یه تریلی اسم نه لازمه و نه زیبا! بنابراین من اومدم و این عبارت ها رو ساده کردم و فقط روز هفته رو باقی گذاشتم. یعنی بنویسه پنجشنبه. همین. پس به جای اضافه کردن این تقویم، چیزیو که من آماده کردم میتونید وارد کنید. فایل رو دانلود کنید و از حالت zip خارج کنید و به جای Add by URL این دفعه import calendar رو بزنید و فایل رو آپلود کنید.

۵- حالا تقویم گوشی رو sync کنید.

دیگه نیازی هم نیست اپلیکیشن های فارسی رو نصب کنید. 

راه اندازی kerio در آرچ لینوکس

اونهایی که میدونن kerio چیه، اما نمیدونن چطور باید در لینوکس (در اینجا آرچ) راهش بیندازن، این نوشته به دردشون میخوره.
بسته ی kerio-control-vpnclient رو از مخازن AUR  نصب کنید. بعد از نصب باید تنظیمات کانکشن رو انجام بدیم.

sudo /usr/sbin/kvpnc configure
به سوالاتی که میپرسه پاسخ مناسب رو بدید. از قبیل یوزرنیم و پسورد و آدرس سرور...
بعد از پیکربندی (!) با این دستور کانکشن شما اجرا میشه:
sudo /usr/sbin/kvpnc start
و با تغییر start به stop کانکشن رو قطع میکنیم.

و با این دستور لاگ یا گزارش عملکرد کانکشن رو خواهیم داشت:
 cat /var/log/kerio-kvc/error.log
کاش میشد وقتی وصل میشه یا قطع میشه یه نوتیفیکیشنی چیزی هم ببینیم.
ظاهرا این در دبیان هم همین گونه هست و اصلا بسته ی آرچ هم از روی بسته ی deb ساخته و پرداخته میشه.

تبدیل فایلهای صوتی و تصویری در آرچ

قبلا برنامه ای به نام mobile media converter رو برای دبیان معرفی کرده بودم. با این برنامه به سادگی میتونید فایل های صوتی و تصویری رایج  رو به هم تبدیل کنید. مثلا یه کلیپ تصویری رو به mp3 یا یه فایل mp3 رو به ogg و غیره...

این برنامه در مخازن AUR توزیع آرچ وجود داره. و با روش هایی که قبلا گفتم قابل نصب هست. نکته ای که هست اینه که این بسته ها رو هم باید نصب کنید:

ffmpeg و mencoder و libass و lame و id3lib و چیزهایی که به عنوان optional معرفی میکنه. (تا عملکرد برنامه در حد کمال خودش باشه!)

والپیپرهای لینوکسی ۶

البته میتونید خودتون نوشته ها رو بردارید. عکس باحالیه.


روی عکس کلیک راست کنید و save کنید. 

نمایش پنجره ها به سبک gnome shell با compiz

دلتون میخواد در compiz وقتی ماوس رو به گوشه ی بالای سمت چپ (یا هر جای دیگه) بردید پنجره هایی که باز هستن این طوری نمایش داده بشن؟


اینطوری دسترسی به پنجره ها خیلی راحت تر و سریع تر میشه. این تصویری که میبینید در دسکتاپ mate به همراه compiz هست. پلاگین scale در compiz این کار رو انجام میده. اما متاسفانه پنجره های minimized رو نشون نمیده. با این حال به درد من خیلی میخوره. اگه پلاگین های extra رو هم نصب کردین scale add ons هم میتونه عملکرد های دیگه ای به این پلاگین اضافه کنه. مثلا با کلیک وسط ماوس پنجره بسته بشه.
این خیلی شبیه به همون کاریه که در gnome shell هم هست. منتها در گنوم پنجره های minimized هم نشون داده میشن.

screenlets و compiz

این دو تا میتونن با هم ترکیب جالبی رو بسازن. من یک ویجت ساعت آنالوگ دارم، یک آب و هوا، یک folder view  و یکی هم یه آرم لینوکس!!!
دوست ندارم وقتی در یک پنجره ای در حال کار هستم هیچ کدوم اینها روی پنجره باشه. حتی ساعت! دوست دارم کل فضای مانیتور مربوط به چیزی باشه در حال اجراست. برای اینکه ساعت رو ببینم، باید show desktop رو بزنم تا همه ی پنجره ها برن پایین و ساعت روی دسکتاپ معلوم شه. اما این کار باعث میشه ویجت ها هم مثل پنجره ها برن! میشه این مشکل رو با این کار حلش کرد تا با show desktop ویجت ها سر جاشون باقی بمونن. 
فایل زیر رو با ویرایشگر متن باز کنید. نسخه ی پایتون۲ (به رنگ قرمز) ببینید در سیستم شما چیه و اون رو به جاش بنویسید. در حال حاضر آخریش ۲.۷ هست:

sudo nano /usr/lib/python2.7/site-packages/screenlets/__init__.py
حالا این عبارت رو پیدا کنید و # رو از کنارش بردارید.
self.window.set_type_hint(gtk.gdk.WINDOW_TYPE_HINT_DOCK)

یک بار screenlet ها رو restart کنید. (یا دوباره به دسکتاپ login کنید)

compiz یک پلاگین داره به نام widget layer. این پلاگین ویجت ها رو پنهان میکنه و با یک شورت‌کات اون ها رو نمایش میده. اما میتونیم تعیین کنیم این پلاگین روی کدوم ویجت ها تاثیر گذار باشه. مثلا فقط ویجت ساعت. در قسمت تنظیمات هر ویجتی که میخواید، این دو تا رو علامت بزنید: keep above و treat as widget. و پلاگین مربوطه رو در compiz فعال کنید. میبینید که اون ویجت غیب میشه. اما با فشردن کلید شورت‌کات (پیشفرض F9 ) نمایش داده میشه. این طوری با یک کلید میتونیم ویجت ساعت رو ببینیم :) حتی میتونیم سایز اون رو بزرگ کنیم و به عنوان اسکرین سیور استفاده کنیم!