لینوکس و من

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۰ ثبت شده است

touchpad در ۱۲۱۵n در پارسیکس

نتبوک ۱۲۱۵n دارای touchpad های synaptics هست. در اوبونتو قابلیت مولتی تاچ فعال بود و میتونستم با tap دو انگشتی، right click کنم. اما در پارسیکس این مولتی تاچ وجود نداره. و برای اینکه بتونین از این قابلیت استفاده کنین باید فایل کانفیگ تاچ پد رو یخورده ویرایش کنین. این فایل در سیستم من از این طریق آماده ویرایش میشه:

sudo gedit /usr/share/X11/xorg.conf.d/50-synaptics.conf

این فایل رو چطوری پیدا کنین؟ برید توی پکیج منیجر، و synaptic  رو سرچ کنید. پکیج xserver-xorg-input-synaptics رو پیدا کنید. و روش right click کنید و properties و بعد installed files. در این جا معلوم میشه فایل تنظیمات کجاست.

وقتی این فایل رو باز کردید این آپشن ها رو قبل از endsection بهش اضافه کنید و save کنید. و بعد ری استارت…

Option          "MinSpeed"              "0.5"
Option          "MaxSpeed"              "1.0"
Option          "AccelFactor"           "0.1"
Option          "TapButton1"            "1"
Option          "TapButton2"            "2"    # multitouch
Option          "TapButton3"            "3"     # multitouch
Option          "VertTwoFingerScroll"   "1"     # multitouch
Option          "HorizTwoFingerScroll"  "1"     # multitouch
Option          "VertEdgeScroll"        "1"
Option          "CoastingSpeed"         "1"
Option          "CornerCoasting"        "1"
Option          "EdgeMotionUseAlways"   "1"
Option          "LBCornerButton"        "8"     # browser "back" btn
Option          "RBCornerButton"        "9"     # browser "forward" btn
Option          "EmulateTwoFingerMinZ"  "35"
Option          "EmulateTwoFingerMinW"  "8"

حالا قاعدتا باید تپ دو انگشتی براتون کار کنه. البته این آپشن ها فقط برای تپ دو انگشتی نیست. چیزای دیگه هم هستن که خودتون نگاه کنید سر در میارید.

نکته: این تغییرات فقط برای تاچ پد های synaptics هست. نه برای بقیه انواع.

اس ام اس و حتی تماس با دبیان!

شاید این موضوع برای کسایی مثل جادی جالب تر باشه. دعوتش میکنم یه نگاهی به این موضوع بندازه. البته این پستم کامل نیست و فقط پله ی اول کنجکاوی من درمورد برطرف کردن یک نیازه!

حتما مودم های gprs رو دیدید؟ سیمکارت توش قرار میگیره و میتونید باهاش به اینترنت وصل شید. و اس ام اس بگیرید و بفرستید. اما این به راحتی با نرم افزاری که اون شرکت برای ویندوز طراحی کرده امکان پذیره. ولی لینوکس چی پس؟!

برای وصل شدن به اینترنت با این مودم ها در لینوکس نیاز به چیز خاصی ندارید. از همون network manager applet یه کانکشن mobile boradband بسازید و توش اگه iran رو بیارید همراه اول و ایرانسل رو توی لیستش داره. راحت انتخاب میکنید و بعد کانکت میشید.

اما اگه بخواید اس ام اس بفرستید چی؟! چند تا نرم افزار وجود دره که ظاهرا gnokii از اینها سر  تره! gnokii و xgnokii رو از طریق apt-get install نصب کنید. مودم و سیمکارت رو وصل کنید. حواستون باشه به اینترنت وصل نباشید. در ترمینال این دستور رو وارد کنید: gnokii –identify اگه مودم شما رو شناخته باشه اطلاعاتش رو نشونتون میده.

حالا xgnokii رو اجرا کنید و یک اس ام اس به یه شماره دیگه ارسال کنید. برای من اس ام اس ارسال شد و من در گوشیم دریافتش کردم. اون رو reply کردم تا ببینم چه اتفاقی میفته؟ deliver شد اما در کامپیوتر چیزی نیومد… متوصل شدم به terminal . با این دستور اس ام اسی که دریافت کرده بودم رو دیدم: gnokii –getsms ME 1 end

خیلی هیجان انگیزه! میتونید بهش بفهمونید که اگه مثلا ایمیلی با موضوع دلخواه شما براتون اومد، به شما اس ام اس زده بشه و اطلاع بده!!! اگه بشه روش کار کنیم تا یکم کار باهاش راحت تر شه و درست حسابی تر، فکر میکنم خیلی جالب باشه. مثلا وقتی به اینترنتش وصل میشید دیگه اس ام اس ها کار نمی کنند. اطلاعات لازم و تکمیلی رو از اینجا و اینجا بگیرید.

تنبلی

این مطلب چیز زیاد مهمی نیست، فقط خواستم یه ترفندی رو بگم که کارمون راحت تر شه. میتونید خروجی دستور man رو به یه فایل متنی بدید تا راحت تر بتونید باهاش ور برید! منظورم رو که متوجه میشید؟! مثلا:

man convert > ~/man-convert.txt

نکته: علامت ~ یعنی پوشه ی home یوزر شما.