لینوکس و من

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۰ ثبت شده است

تغییر حروف کیبرد!

وقتی لینوکس دارید یعنی چیزی نیست که نتونید داشته باشید!

مدتها بود که من از یه چیزی رنج میبردم. این کاراکتر “  رو در کیبرد فارسی پیدا نمیکردم. و برای اینکه اون رو تایپ کنم باید کیبرد رو به انگلیسی سوییچ میکردم. خب این کاراکتر خیلی به کار من میاد و واقعا عذاب آور بود که بخوام هی کیبرد رو به فارسی و انگلیسی سوییچ کنم. دست به کار شدم و راه حلی یافتم که بسیار خوشحالم کرد.

در این جا: /usr/share/X11/xkb/symbols شما کل keyboard layouts رو میبینید. فایل مربوط به فارسی ir هست. بنابراین با دستوری شبیه این، فایل رو باز کنید:

sudo gedit /usr/share/X11/xkb/symbols/ir

و در خط ۷۳ این عبارت رو پیدا کنید: Arabic_semicolon و اون رو به quotedbl تغییر بدید. بنابراین یه چیزی خواهید داشت شبیه این:

key <AC11> { [ 0x10006af,        quotedbl,    quotedbl    ] };

فایل رو ذخیره کنید و یه بار restart کنید. حالا از این به بعد در کیبرد فارسی با گرفتن شیفت + گ میتونید ” رو تایپ کنید!

برای دیدن لیست کلید ها این عکس بدردتون میخوره. میتونید هر کلیدی رو هر طوری که خواستید تغییرش بدید. 

چند دستور خیلی بدرد بخور در terminal

۱- در موقع کار با terminal حتما براتون پیش اومده که دنبال یه دستوری که چند روز پیش وارد کردید بگردید. برای اینکار باید هی کلید up رو بزنید و یکی یکی دستورات رو برید بالا تا بالاخره بعد از معلوم نیست چند دقیقه دستور محترم رو پیدا کنید. ولی یه راه خیلی خیلی ساده هم هست! کافیه شما یکی دو کلمه از دستور یادتون مونده باشه. پس وقتی terminal بازه توش کلید control رو به همراه r فشار بدید! بعد یه همچین چیزی میبینید: (reverse-i-search)` حالا اون کلمه رو تایپ کنید. میبینید که دستورتون رو براتون پیدا میکنه! برای خروج از این حالت هم Esc رو بزنید.

 

۲- شده بخواید کرسر ماوس رو ببرید اول خط دستور؟ به راحتی Control + a رو بگیرید سریع اینکار رو براتون انجام میده. control + e هم میبرتش ته خط!

 

۳- دستور ps -ux لیست تمام پروسس هایی که در حال اجرا هستند رو براتون میاره.

 

لینوکس و وردپرس (تغییر رمز عبور)

اگر صاحب یک وبلاگ وردپرس شخصی هستید، تا به حال شده که رمز عبورتون رو فراموش کنید؟ یا آیا تا به حال شده که بخواید رمز عبور یکی از کاربرانتون رو تغییر بدید؟

خب خیلی ساده میزنید رمز عبور خود را فراموش کرده ام و یک رمز عبور جدید برای خودتون میسازید. اما با اون کاربر چه کار میکنید؟ یا اگه پیشخوان خراب شده باشه و نتونید از این طریق عمل کنید؟!

باید برید سراغ database وبلاگتون. به table کاربران وردپرس برسید و کاربر مورد نظر رو پیدا کنید و روی ویرایشش کلیک کنید.

در قسمت user_pass یه عبارت خیلی عجیب غریبی نوشته. مثلا این طوری: ۸۷۲b874f55d13597526df5217dd3d597 این همون پسورد شماست که به صورت کد در اومده. حالا اگه این رو بردارید و رمز عبور جدیدتون رو جاش بنویسید مسلما کار نخواهد کرد! باید رمز عبورتون رو به این کد تبدیل کنید.

اگر لینوکس دارید کار خیلی ساده است:

یک فایل مثلا با نام pass.txt بسازید و پسوردتون رو بذارید توش و save کنید. توجه کنید که فقط و فقط عبارت پسورد توش باشه. هیچ فاصله ای قبل و بعدش نباشه.

حالا در خط فرمان:

md5sum pass.txt

و بعد:

rm pass.txt

البته سایت هایی هستند که این کار رو میکنند. مثلا این