لینوکس و من

۱۱ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

نرم افزار معادل Adobe Lightroom

نرم افزارهای معادلی که می خوام معرفی کنم فرق چندانی با ادوبی لایتروم نداره به جز اینکه رایگان هم هستن؛اولین نرم افزار Darktable هست که محیط کاربری به شکل زیر داره من خودم شخصا با جفت نرم افزارها کار کردم واقعا عالی هستن. مخصوصا darktable


پخش آلارم هنگام Low battery

در دسکتاپ گنوم، وقتی باتری لپتاپ به مقدار مشخصی برسه، نوتیفیکیشن هشدار داده میشه. اما این نوتیفیکیشن صدا نداره. یکی از دوستان پرسیده بود که چطور میشه کاری کرد که وقتی باتری به درصد خاصی میرسه نوتیفیکیشن همراه با آلارم پخش بشه؟
دو راه برای اینکار هست. یکی اینکه از udev استفاده کنیم، که در ویکی آرچ توضیح داده شده. اما من استفاده کردم و موفقیت آمیز نبود. ظاهرا هر لپتاپی اینجور نیست که اطلاعات باتری رو به udev بفرسته. راه دوم که کار راه بندازه و زیادم بد نیست استفاده از cron است. یعنی یه اسکریپتی بنویسیم که هر مثلا ۶ دقیقه درصد باتری رو چک کنه و اگه کمتر مقدار تعیین شده بود کاریو که ما میخوایم انجام بده.
اسکریپتی که در ویکی آرچ نوشته بود و من هم کمی شخصی سازیش کردم در زیر میبینید:
#!/bin/sh
export DBUS_SESSION_BUS_ADDRESS=unix:path=/run/user/1000/bus
acpi -b | awk -F'[,:%]' '{print $2, $3}' | {
    read -r status capacity

    if [ "$status" = Discharging -a "$capacity" -lt 15 ]; then
        logger "Critical battery threshold"
        /usr/bin/notify-send -u critical --hint int:transient:1 -i "/usr/share/icons/hicolor/256x256/apps/gnome-power-manager.png" "Battery at $capacity%" "Battery percent is too low. Connect AC Adapter." && play /home/amin/Programs/lowbat.mp3
    fi
echo "Battery has $capacity% capacity"
}
چند نکته در مورد این اسکریپت:
برای مشخص کردن درصد باتری از acpi استفاده شده. و برای پخش صدا از sox و برای نمایش نوتیفیکیشن از notify-osd. بنابراین هر کدوم رو که ندارید نصب کنید.
در خط دوم اسکریپت (رنگ زرد) برای اینکه cron بتونه پیامهای notify-osd رو اجرا بکنه،‌ باید یه همچین چیزی در اسکریپت باشه. عدد 1000 همون user id نام کاربری شماست که باید با دستور echo $UID ببینید چنده. که معمولا اگه اولین کاربری باشید که در لینوکستون ساختید 1000 هست.
خطوط نارنجی هم مشخص کننده آدرس فایلهاست (آیکن و صدای آلارم).
محتوای پیام رو هم که خودتون میتونید ویرایش کنید. مقدار 15 هم که با رنگ سبز مشخص شده همون درصدی است که تعیین کردیم که اگر پایین تر از اون بود هشدار داده بشه. به دلخواه خودتون میتونید مقدارش رو مشخص کنید.
اسکریپت بالا رو جایی ذخیره کنید و اون رو با روشی که بلد هستید به cron بسپارید. بازه های زمانی ۶ دقیقه فکر میکنم مناسب باشه.
در قسمت اول گفتیم که اصلا لینوکس چیه و چرا ما بهتره لینوکسی بشیم. و در قسمت دوم هم یک لینوکس به نام لینوکس Manjaro رو نصب کردیم. در قسمت سوم از مطالب چرا و چگونه لینوکسی شویم،‌ میخوایم یه سری تنظیمات خیلی اولیه رو انجام بدیم و کمی با محیط جدید آشنا بشیم.
چون شرکتها کامپیوترهای خودشون رو بر این اساس میسازن که با ویندوز هماهنگ باشن، و ویندوز هم که از در و دیوار مردم ریخته، باید برای اینکه لینوکس ما در کامپیوتر ما قابل استفاده باشه یه سری کارهای خیلی اولیه بکنیم.

چند تا توضیح در مورد دسکتاپ گنوم
۱.این چیزی که شما الان روبروی خودتون میبینید، دسکتاپ گنوم Gnome هست که ظاهرش کاملا با دسکتاپ ویندوز متفاوته. اون نوار تیره ای که در بالا میبینید بهش میگن Panel . همون Taskbar که توی ویندوز میبینید و در پایین قرار داره. نگران نباشید،‌عادت میکنید و میبینید که چقدر راحت تره اگه بالا باشه!

۲. یه سری نوشته و آیکن روی این پنل میبینید. اینها ابزارهایی هستند که میتونید باهاشون کار کنید. مثلا در سمت چپ پنل، شما View و Apps رو میبینید، و در کنار اینها نام پنجره ای که الان بازه میبینید. (که همه ی اینها قابل تغییر هستند و شما میتونید به دلخواه خودتون اونها رو بردارید یا بذارید).

در وسط پنل ساعت و آب و هوا رو میبینید (که بعدا میگم چطوری شهرتون رو بهش اضافه کنید).

در سمت راست هم آیکنهای باتری (اگه لپتاپ باشه) ولوم صدا و یه سری چیزای دیگه...

۳. در سمت چپ تصویر شما یه تعداد آیکن میبینید. به این قسمت میگن Dock. این داک نقش میانبر برای اجرای راحت تر اپلیکیشن ها رو داره و همچنین پنجره هایی که باز میکنید همه میان اینجا لیست میشن. (برخلاف دسکتاپ ویندوز که اون پایین توی Taskbar لیست میشن)

۴. روی پنل، در قسمت چپ جایی که نوشته Apps اگه کلیک کنید روش برنامه هایی که در سیستم نصب هستند به شکل زیبایی نمایش داده میشن. شما هم میتونید بگردید و برنامه مورد نظرتون رو پیدا کنید و هم میتونید همون لحظه اسم برنامه رو تایپ کنید. به محض اینکه شروع به تایپ کردید برنامه مورد نظرتون پیدا میشه. و شما با اینتر زدن میتونید اون رو باز کنید. اگه برنامه در ردیفی به غیر از اول باشه هم با کلید های جهت نما میتونید برید روش! مثلا در تصویر زیر من تایپ کردم fi و اونهایی رو که در اسمشون یا توضیحشون fi داره لیست میکنه. از این طریق بسیار احت تر و سریع تر از استارت منوی ویندوز میتونین برنامه هاتون رو پیدا کنین.


۵. اگه روی View کلیک کنید، یا ماوس رو به گوشه سمت چپ در بالای تصویر ببرید، پنجره هایی که باز هستند به شکل بسیار دوست داشتنی و کاربردی نمایش داده میشن و شما به راحتی میتونید پنجره ای که باز هست رو انتخاب کنید.



روشن کردن تم تیره ی پنجره ها
اول اینکه وقتی مانجارو رو نصب کردید و واردش شدید، با پنجره های تیره مواجه میشید. این ممکنه براتون عجیب باشه و با Theme تیره نتونید ارتباط برقرار کنید. همین اول کاری بریم که تم رو روشن کنیم...
ماوس رو ببرید گوشه سمت چپ، بالا، و تایپ کنید tweak  و برنامه Tweak Tool رو اجرا کنید. اینجا پر است از تنظیمات مختلفی که میتونیم برای دسکتاپمون داشته باشیم.  در همین اولی قسمتی که هستیم، گزینه مربوط به Global dark theme رو غیر فعال کنید و GTK+ رو روی Adwaita تعیین کنید. یک بار هر پنجره ای که باز هست رو ببندید و دوباره باز کنید تا تم مشکی تغییر کنه. اما برای فایرفاکس تغییر نمیکنه. کمی صبر کنید در آینده میگم...


در اینجا +GTK تمی هست که شما در پنجره هاتون میبینید. Icons هم که مشخصه، تم مربوط به آیکن هاست. و Cursor هم تم مربوط به شکل ماوس هست و Shell Theme مربوط به شکل و شمایل قسمت های برنامه ها و پنل و نوتیفیکیشن ها و این سری موارد. ما میتونیم انواع اقسام تم های زیبا رو دانلود و نصب کنیم که در آینده میگم چطوری.

در مطلب بعدی خواهم گفت که چگونه به فایل هایی که در کامپیوترمون داریم دسترسی داشته بشیم. چون نوع درایوهایی که در ویندوز هستن، مختص به ویندوز اند. لینوکس هم نوع درایوهای مخصوص به خودش رو داره، اما این توانایی رو داره که به درایوهای ویندوزی دسترسی داشته باشه. و این بسیار راحته. اما برای اینکه خییییلی راحت تر بشه نیاز به یکی دو تا کار کوچولو داره که در مطلب بعدی میگم...

دیکشنری گلدن دیک

امروز میخوایم یک دیکشنری به درد بخور بهتون معرفی کنیم.
دیکشنری گلدن دیک (golden dict) یک دیکشنری خوش دست و راحته که قابلیت ترجمه با یک کلیک رو هم داره!
برای نصب برنامه این دستور رو وارد کنید.
 sudo apt-get install goldendict

پس از نصب ما نیاز داریم گلاسوری های مورد نیازمون رو نصب کنیم.من یک گلاسوری جامع رو پیدا کردم که میتونید از اینجا دانلودش کنید.حجمش زیاده اما میتونید با جست و جو گلاسوری های خیلی کوچکتر هم پیدا کنید.بعد از دانلود گلاسوری آن را اکسترکت کنید.
تو محیط برنامه کلید F3 رو بزنید.در پنجره باز شده آدرس گلاسوری رو بهش بدید و بعد apply رو کلیک کنید.
حالا برنامه آماده استفاده است.میتونید از پنل بالایی گزینه scan popup رو فعال کنید.با این کار میتونید با انتخاب متن مورد نظرتون,ترجمه اون رو هم ببینید.

اشتراک گذاری فایل بدون گریه و خونریزی!

شاید شما هم در لینوکس برای ارسال و به اشتراک گذاری فایل به مشکل خورده باشید، اما دیگه مشکل تمام شده با نرم افزار dukto که برای اکثر پلتفرم ها ارائه شده. اینم آدرس سایتش :)http://www.msec.it/blog/

خوانا کردن جزوات!

این پروژه برا اینه ک جزواتی ک خوانا (مثلا پس دادن جوهر و ...) نیستند خوانا تر بشنhttps://github.com/mzucker/noteshrink

ذخیره و بازآوری شورت‌کات ها در گنوم

اگر مثل من علاقه مند به تغییر کیبورد شورتکات های پیشفرض در دسکتاپ گنوم داشته باشید، یا خیلی شورتکات های جدید خودتون ایجاد کرده باشید، خیلی سخته که این همه تنظیمات رو بصورت حتی اتفاقی از دست بدید. شاید مجبور شده باشید سیستم جدیدی نصب کنید، اونوقت تک تک این شورتکات ها رو باید دوباره تنظیم کنید.
اما نه! لازم به این کار نیست. با یک اسکریپت perl به راحتی میتونید از شورتکات های گنوم بکاپ بگیرید و در مواقع لزوم همه اونها رو به یکباره برگردونید. منبع این اسکریپت در اینجاست. اما محض احتیاط اگر لینک منبع از بین رفت، اسکریپت رو در ادامه مطلب میذارم. روش کار هم به این شکل هست که این اسکریپت رو در یک فایل با اسم دلخواه و پسوند pl ذخیره میکنید. مثلا keybindigs.pl و بعد اون رو مشابه دستور زیر اجرا میکنید:
برای گرفتن بکاپ:
/path/to/keybindigs.pl -e ~/keybindings

و برای بازگردوندن بکاپ:
/path/to/keybindigs.pl -i ~/keybindings




فایلی به نام keybindings در فولدر home کاربریتون ایجاد میشه که حاوی این تنظیمات هست.
این اسکریپت در گنوم ۳.۲۰.۲ تست شده. 

استفاده از گوشی بعنوان وبکم در لینوکس

میخوایم از گوشی قدیمی ای که داریم (البته از نوع هوشمندش!) بعنوان یک دوربین استفاده کنیم. این دوربین میتونه مصارف مختلفی داشته باشه. مثلا بذاریمش بالای سر نوزاد توی اتاقش و مثلا توی اتاق خودمون از توی لپتاپ مراقبش باشیم. میتونیم بعنوان یه دوربین مدار بسته استفاده کنیم! میتونیم بعنوان یه وبکم استفاده کنیم و ...
راه های خیلی مختلفی برای این کار هست. یکی از ساده ترین اونها استفاده از برنامه ای به نام Droidcam است. این برنامه رو میتونید به راحتی از مارکت های آندرویدی مثل بازار نصب کنید. بعد از نصب بدون هیچ اپلیکیشن اضافه ای میتونید توی مرورگر آی‌پی و پورتی که برنامه بهتون میده بزنید و از دوربین استفاده کنید. البته به شرطی که هر دو دستگاه به یک روتر یا مودم وصل باشن. اما برای اینکه بتونید بعنوان وبکم استفاده کنید و چیزی مثل Cheese بتونه دوربین شما رو بعنوان وبکم شناسایی کنه، نیاز به نصب کلاینت Droidcam روی لینوکس هست

خوشبختانه میتونید به راحتی اون رو از AUR برای توزیع های آرچی نصب کنید:
yaourt -S droidcam

بعد از اینکه نصب شد، این رو اجرا کنید:
sudo modprobe v4l2loopback_dc
حالا برنامه رو هم در گوشی و هم در کامپیوتر اجرا کنید. و آی پی و پورتی که در گوشی میبینید در برنامه در کامپیوتر وارد کنید. (شکل بالا) و بعد connect رو بزنید.
با این کار وقتی برنامه وبکم خودتون رو (مثل cheese) باز میکنید، از توی قسمت Prefrences میتونید برای Device وبکم Droidcam رو انتخاب کنید:



بعد از اینکار تصویر نمایش داده میشه. برای فلاش زدن و زوم هم از توی کلاینت Droidcam روی کامپیوتر میتونید این کار رو بکنید (دکمه [۰۰۰] سمت چپ)

کتاباتو گوش کن!

شاید شما هم بارها و بارها خواستین یه مطلب، کتاب یا متن رو بخونین ولی حجم زیادش و تنبلی و نداشتن حوصله و ... مانعش شده :(
اینجا میخوام یه دستور نسبتا (هنوز جا داره تا تقویت بشه) کاربردی بگم که فانه و متن فارسی رو تبدیل به صوت میکنه.
espeak  -v fa -f mytest -w mytest.mp3
این دستور پیش فرض روی اکثر توزیع ها نصب شده ولی اگه نصب نبود خیلی راحت میتونید با جستجو در نت نصب کنین
بیایم خط بالا رو نگاه کنیم: سوییچ v- اشاره به نوع صدا داره ک فارسی انتخاب شده، سوییچ f- اشاره به فایلی که متن فارسی داره میکنه و سوییچ آخرم اشاره به خروجی میکنه. برا اطلاعات بیشترم میتونین منوال دستور رو بخونین ک کامل هم هست(با زدن دستور man espeak)

اسکریپت جدا کردن یک تکه از فیلم بوسیله FFMPEG

چند وقت پیش در مورد اینکه چطوری یه تیکه از فیلمی رو بوسیله ffmpeg جدا کنیم نوشته بودم. اینجا بخونید.
به یاد سپردن این دستورات طویل ffmpeg کار راحتی نیست! بنابراین اومدم با توجه به اسکریپتی که یکی از دوستان در انجمن فارسی کاربران آرچ برای کمک به من نوشته بود (در مورد واترمارک کردن فیلمها) یه اسکریپت برای این کار تهیه کردم:
#!/bin/bash

path_of_first_file=$(dirname "$1")
name_of_first_file=$(basename "$1")
startpoint=$2
duration=$3

new_name="$(echo "$name_of_first_file.mp4")"
new_output=$(echo "$path_of_first_file/$new_name")

ffmpeg -loglevel panic -i "$1"  -vcodec copy -acodec copy -ss "$2" -t "$3"  "$new_output"

echo
echo "New video saved in: " "$path_of_first_file"\/$new_name

وقتی این اسکریپت رو جایی ذخیره کنید و بهش مجوز اجرایی بدید، و بعد یک alias براش تعریف کنید، (مثلا vidcut) به راحتی با دستوری مشابه این میتونید تکه ی دلخواهتون رو از فیلم جدا کنید:
vidcut /path/to/video.mp4 00:12:30 00:03:08
قسمت نارنجی که واضحه، مسیر فایل ویدیویی هست. یعنی از  دقیقه ۱۲ و ثانیه ۳۰ ( قسمت سبز) شروع کن و به مدت سه دقیقه و هشت ثانیه فیلم رو کات کن (قسمت صورتی). تکه کات شده با نام جدید و با پسوند mp4 در همون محل فایل اصلی ذخیره میشه.