لینوکس و من

با فایرفاکس سنگین و گرسنه خداحافظی کنید

فایرفاکس اون اوایل اوایل خیلی مرورگر خوبی بود. سبک و سریع بود. منظورم توی ورژنهای سه و چهار اینا. بعد یهو نمیدونم چی شد که شروع کرد به تپ تپ ورژن جدید دادن. و کم کم تبدیل شد به یه پیر خرفت و تنبل که فقط در حال گنده کردن شکم خودش برای بلعیدن منابع سیستم بود.
بعد سر و کله ی کروم پیدا شد. خیلی ها من جمله خودم کوچ کردیم به کروم. علی رغم کمبود اکستنشن های کاربردی ای که توی فایرفاکس داشتم اما باز سرعت و سبک تر بودن کروم می ارزید. مدتی گذشت و کروم هم به نظرم خراب کرد خودش رو. سنگین شد. از خیلی چیزها پشتیبانیش رو برداشت و کم کم شد به یه مرورگر مسخره و جاگیر برای من.
برگشتم به فایرفاکس. اما همچنان از سنگینیش عذاب میکشیدم. تا اینکه با جست و جو به یک مرورگری رسیدم به نام light firefox!
این مرورگر همون فایرفاکسه و فقط یه سری چیزهای اضافی که توی مرور روزانه ی یه کاربر معمولی کاربردی نداره حذف شده. و همین باعث شده که فایرفاکس لایت خیلی روان تر کار کنه و هنگ نکنه. منابع سیستمتون هم نبلعه. البته همچنان سنگین هست، اما واقعا خیلی بهتر از خود فایرفاکسه.
این مرور گر رو توی سیستم های آرچ از طریق AUR با نصب بسته ی lightfirefox میتونید داشته باشید.
توی sourceforge هم نسخه های rpm اون هست. (درواقع AUR هم همون rpm ها رو دانلود میکنه)


الان فکر کنم یه ۲۰ تا Tab بازه و بدون اینکه مرورگر گیر کنه داره کار میکنه. احساس راحت تری نسبت به خود فایرفاکس دارم.
نکته: افزونه های فایرفاکس گویا از خود سایتش توی این مرورگر نصب نمیشن چون نمیشناسنش. میتونید فایل xpi افزونه ها رو دانلود کنید و داخل مرورگر light بکشید و این طوری نصبشون کنید.
افزونه ها توی مرورگر فایرفاکس فعلی شما در پوشه ی mozilla. و بعد firefox. و بعد فولدر پروفایلتون و بعد در پوشه ی extensions هستند. میتونید فایل xpi رو از اونجا پیدا کنید.
نکته: پوشه ی این مرورگر به جای موزیلا light. میباشد!

این شکل و شمایلی که میبینید با افزونه ی Classic theme restorer به شکل قدیمی فایرفاکس در آوردم.
دسته:

نرم افزار

کلیدواژه:

فایرفاکس

نظرات  (۳)

اتفاقن من همین الان با میدوری اومدم وب گردی! واقعا عالیه
فکر نمیکنم هیچکس اندازه من افزونه روی فایرفاکسش نصب کرده باشه (۵۸ تا). رم لپ تاپم ۴ گیگه که وقتی فایرفاکس رو اجرا میکنم ۱۶درصدش (۶۵۵ مگ) اشغال میشه و با اینکه ۳۰ تا تب باز دارم کندی احساس نمیکنم. البته بعضی مواقع برای یکسری از سایتهای مزخرف که پر از جااسکتریپ و فلش هستند سی پی یو میره رو ۱۰۰ که مجبور میشم میزان سی پی بو رو مدیریت کنم. به جز این مشکلی ندارم.
پاسخ:
گناه ما قدیمیا چیه، با لپتاپهای ضعیف تر
آره خدایی واقعا سنگین شده کاش جایگزینی در حدش بود.
پاسخ:
همین light بد نیست ظاهرا. midori که بیشتر یه جوکه تا مرورگر. کروم هم که زورگوئه به تمام معناست. اپرا هم که توی لینوکس بدرد آشغالی میخوره. بقیه مرورگرها هم که به پای اینها نمیرسن.