لینوکس و من

هارد کامپیوتر در گوشی

برای گوشی های آندروید برنامه هایی هستن که با کمک اونها میتونین به مموری گوشیتون از طریق کامپیوتر بوسیله یک مرورگر ساده ی اینترنت دسترسی پیدا کنید. 
تو این فکر بودم که آیا برعکسش هم میشه؟ یعنی کاری کنیم که از طریق گوشی، به هارد کامپیوتر دسترسی داشته باشیم. این کار یه مزیت هایی داره. مثلا فکرش رو بکنید که دوست دارید یه فیلمی رو که روی لپتاپ یا کامپیوتر دارید توی تبلت یا گوشیتون نگاه کنید. اگه این کار نمیشد، باید اول فایل رو منتقل میکردید روی گوشی و بعد ازش استفاده میکردید. 
یعنی پروسه ی انتقال فایل به گوشی در هر حالت باید انجام میشد. حالا چه با اتصال USB چه با ابزارهایی مثل Airdroid و غیره. من بیشتر مد نظرم اینه که مثلا فایل منیجر گوشی رو باز کنی و بری توی هارد کامپیوترت و مثلا یه فیلم یا آهنگی رو پخش کنی. یا چمیدونم یه عکسی رو از توی کامپیوترت توی واتس اپ بفرستی. یا یه اسلایدی رو توی گوشیت باز کنی و تغییراتی بدی و ذخیره کنی و .... البته هرچند این کار هم در بطن قضیه فایلها دارن رد و بدل میشن، اما حد اقل با دخالت مستقیم شما این کار صورت نمیگیره.
 
برای اینکار باید از چیزی به نام samba استفاده کنیم. samba که من تلفظ میکنم سامبا، ابزاری هست که اجازه میده لینوکس این جور کارها رو بتونه انجام بده، مخصوصا بتونه با کامپیوتر های تحت ویندوز ارتباطی به این صورت پیدا کنه. راستش من زیاد سر در نمیارم از این چیزا، فقط استفاده ای رو ازش میبرم که لازم دارم!
۱- سامبا رو در توزیع خودتون نصب کنید. برای سیستم های آرچی با pacman نصب خواهد شد.
۲- حالا تنظیمات پیشفرض سامبا رو اعمال کنید
 sudo cp /etc/samba/smb.conf.default /etc/samba/smb.conf
۳- و بعد فایل تنظیمات رو با ویرایشگرتون باز کنید. مثلا
 sudo medit /etc/samba/smb.conf
۴- قسمت Share Definitions رو پیدا کنید. در این قسمت هزار و یک جور تنظیمات داره که شما تعیین میکنید یک فولدر توی سیستم شما با چه شرایطی share بشه. من کل اطلاعات هاردم به جز لینوکس توی یه پارتیشنه و در فولدر معینی mount شده. در قسمت Share Definitions من این تنظیمات رو برای این فولدر منظور میکنم:
[Data]
   comment = Data
   browseable = yes
   writable = yes
   path = /run/media/Data
   create mask = 755
+ اسمی رو که میخوام توی فایلمنیجر گوشیم ببینیم گذاشتم Data (رنگ سبز)
+ آدرس فولدری رو که میخوام share کنم به رنگ قرمز مشخصه. شما میتونید هر فولدری رو که دوست دارید بذارید.
+ میتونید چند تا فولدر رو به همین شکل share کنید و برای هر کدوم این مقادیر رو منظور کنید.
 
۵- یک اکانت برای samba تعریف کنید که این اکانت حق دسترسی به پوشه های share شده ی شما رو داره. نه هر کس و ناکسی!
 sudo smbpasswd -a amin
بعد از این دستور از شما پسورد میخواد. پسورد مورد نظرتون رو بنویسید. ظاهرا باید این کاربری که اینجا تعریف میکنید از قبل توی لینوکس شما ایجاد شده 
باشه. من که همون نام کاربری خودم رو انتخاب کردم.
 
۶- حالا باید سیستم samba رو فعال و اجرا کنیم. توی سیستم های آرچ با این شکل این کار رو میکنیم:
sudo systemctl start smbd.socket
sudo systemctl enable smbd.socket
۷- حالا گوشیتون رو به همون شبکه ی وایرلسی که لپتاپتون هم وصله متصل کنید.
 
۸- باید توی گوشی فایل منیجری پیدا کنیم که از samba پشتیبانی میکنه. فایل منیجر Es File manager این کار رو به راحتی انجام میده. از قسمت منو به قسمت LAN برید. و روی آیکن رفرش تپ کنید تا لیست شبکه ی سامبای کامپیوتر شما رو پیدا کنه که با یه IP نشون داده میشه. روش تپ کنید. از شما یوزرنیم و پسورد رو میخواد و بعد شما به هارد لپتاپتون دسترسی دارید. حالا برید هر کاری که میخواید بکنید!
 
+ توضیح اضافه اینکه بعضی از فایل منیجر ها باید IP رو خودمون بدیم. مثلا mixplorer که فایل منیجر محبوب من هست باید دستی یک شبکه ی سامبا براش تعریف کنم. نمیدونم چرا نمیتونه خودش پیدا کنه!
آی پی کامپیوتر شما با این دستور پیدا میشه:
nmblookup -d 2 * | grep ip
جلوی مقدار ip یه عدد نوشته. این مقدار رو باید به این شکل در قسمت مربوطه در فایلمنیجر گوشی وارد کرد. مثلا
smb://192.168.1.106/Data
دارم لذت میبرم از این کشف 
ویرایش: کسانی که اوبونتو دارن، دوست خوبمون رسول در این لینک با تصویر توضیح داده که چطوری این عملیات رو توی اوبونتو انجام بدیم.
دسته:

ترفند

دسته:

نرم افزار

کلیدواژه:

android

samba

نظرات  (۲۱)

ممنون خیی خوبه و خوب کار میکنه.
امکان اینکه کل صفحه دسکتاپ رو شیر کنه هست ؟ مثلا با موبایل remote desktop شه
پاسخ:
بله این کار هم میشه کرد. منتها با samba نه.
برای ios نمیشه کاری کرد ؟
پاسخ:
بنده سررشته ای از iOS ندارم.
سلام. خوبی؟
میگم یه سوال؟
این جریان استفاده از اینترنت تقریبا حل شد. ولی یه سوال دیگه واسم پیش اومده میخواستم بدونم واسه شما هم همینجوریه یا نه
لینک رو گذاشتم جای لینک آدرس سایت توی کامنت ;)
پاسخ:
سلام. متاسفانه من الان از تمدن و بشریت دور افتاده ام. برای طرح اومدم استان های جنوبی. اینجا خبری از وایرلس و اینترنت پر سرعت نیست. هر چی که هست همین اینترنت فکسنی موبایله. نمیتونم در این زمینه چیزی بگم. فقط اینکه من چنین مشکلی نداشتم.
وات؟؟
زیر دیپلم پیلیز
سلام.
مرسی بابت جواب
خب مشکل همین جاس. وقتی سیم تلفن رو از پشت مودم در میارم دیگه اون شبکه ی توی ES از کار می افته و به سامبا دیگه وصل نمیشه. موقع انتقال دیتا هم چراغ نت در کنار چراغ وایرلس چشمک میزنه.
برای همین برام سوال شده.
پاسخ:
هرچند نیازی نبود امتحان کنم. ولی امتحان کردم و مطمئن باش که هیچ ربطی به اینترنت نداره. احتمالا دچار misunderstanding شدی
یه سوال دیگه؟؟ اینجا جاش نیست البته.
دانلود رایگان شبانه ی سرویس شما از ساعت چند تا چنده؟؟
منم 1 مگ مخابرات گرفتم و شباش رایگانه ولی ساعت دقیقش رو نمی دونم. توی سایت مخابرات کرمون هم هیچ جا ننوشته از چند تا چند (فقط نوشته دانلود رایگان شبانه)
پاسخ:
از ساعت یک تا هفت صبح.
سلام.
آقا یه سوال اساسی.
الان داشتم یه فیلم رو با سامبا توی گوشیم لود میکردم، دیدم چراغ اینترنت موقع لود شدن چمشک میزنه. مگه سامبا از اینترنت برای لود شدن هارد توی گوشی استفاده می کنه؟؟
اینجوری باشه که خیلی بده.
من الان نتم محدود شده از دو سه روز پیش. صرفی نداره پس.
شما مشکلی نداری با این قضیه؟؟

راستی! تلگرام هم نسخه ی اوبونتوش توی مخازن غیر رسمی اومد. تو مخازن توزیع شما هم شاید اومده باشه
پاسخ:
سلام. از اونجایی که داری با مودم وایرلس دیتا رد و بدل میکنی، مودم وایرلست در حال انتقال دیتا است. و این ربطی به اینترنتت نداره. میتونی سیم اینترنت رو از پشت مودم در بیاری تا متوجه قضیه بشی. تلگرام توی آرچ در مخازن AUR آرچ بود. توی مطالب که نوشتم قبلا
سلام.
آره بعد از ریستارت هم سامبا کار می کنه. دمش گردم.
امروز سیستم رو که روشن کردم و اسکن زدم دیدم ایندفعه 35 رو اسکن کرد. تنظیمات رو برای 35 انجام دادم و سریع لود میشه همه چیز.
پس میشه نتیجه گرفت که تغییر آیپی من به خاطر خاموش و روشن شدن سیستمه.
پاسخ:
خب samba بعنوان یک service تنظیم شده موقع بوت روشن بشه. تغییر آی پی هم به این خاطره که مودم شما هر بار یک آی پی دیگه به هر دستگاهی اختصاص میده. احتمالا بتونی توی تنظیمات تعیین کنی که یک آی پی استاتیک از مودمت بگیری برای کامپیوترت. من نمیدونم چطوری، ولی فکر کنم بشه. سرچ کن ببین چی پیدا میکنی.
الان با همون 33 درست شد.
البته یبار مودم رو خاموش و روشن کردم. ولی خب جواب نداد. یبار هم با ایردروید کار کردم. بعد از ایردروید اومدم توی ای اس اکسپلورر و جواب داد.
من که أخرش نفهمیدم چی شد. خخخ
یه چیز دیگه؟
01 - دیدین که eth0 خیلی وقتا عوض میشه.
مثلا اون روزی که سامبا کار میکرد آیپیم آخرش 36 بود. ولی امشب 33 هست. فکر کنم به خاطر همینه. یا مثلا قبلا که توی ایردروید کار میکردم، خیلی وقتا میواس 34 بزنم. بعضی وقتا هم 35 و 36 و ...
نمیشه این آیپی رو تغییر داد و دستی به 36 تبدیلش کرد؟؟
02 - برای چی اصن این تغییر آیپی رخ میده؟؟ وقتی مودم خاموش و روشن میشه اینجوری میشه؟؟ یا سیستم ریست میشه؟؟ به چی بستگی داره؟
پاسخ:
IP من ثابته و تا الان که تغییری نکرده. سوالای تخصصی میپرسی، من نمیدونم جوابشو
سلام.
میگم این سامبا چرا ایندفعه اینقدر کند عمل کنه؟؟ به خاطر وایرلسمه؟؟ همون شبی که من راش انداختم خیلی توپ بود. ولی الان که تست کردم حتی پوشه ها رو چند دقیقه طول میکشه تا باز کنه. مشکل از برنامه س یا مودم؟
بعد یه چیز دیگه. سامبا با هر ریست سیستم، دوباره باید ریست بشه تا کار کنه یا هر زمان که سیستم روشن میشه سامبا هم فعال میشه؟
پاسخ:
والا من اینجا توی آرچ این مشکل رو نداشتم تا حالا. نیازی هم نداشتن سامبا رو بعد از ریست کردن کامپیوتر دوباره راه بندازم. خودش بعنوان یه سرویس راه میفته.
سلام. لینک آموزش رو اضافه کردم
پاسخ:
بازم آفرین ;). مرسی...
سلام.
توی mixplorer ندیده بودم همچین چیزی
با اینحال با همون ES راه افتاد.
دمتون گرم.
چند وقته دنبال نصبش توی اوبونتو بود. بالاخره پیداش کردم
پاسخ:
آفرین
سلام.
با همون ES File Explorer درست شد.
مرسی.
پاسخ:
آفرین :)
سلام.
من یه روش دیگه برای نصبش توی اوبونتو پیدا کردم. که رابط GUI‌داره
mixplorer رو هم دانلود کردم و نصب کردم. ولی جایی نمی بینم که بشه آی پی رو واردش کرد. دقیقا کجای میکس هست؟؟
پاسخ:
توی منوی سایدبار (سمت چپ) میزنی New storage و بعد میزنی Custom Network البته mixplorer توی smb کم نداره. و توی تاپیکش در xda دارم گزارش میدم و توسعه دهنده اش با صبر و حوصله ایرادها رو یکی یکی رفع میکنه و هر دفعه یه build جدید میده بیرون.
همین که جواب میدین خودش کلی وقت میگیره.
مرسی که وقت میذارید.
حالا من خودمم می افتم ببینم جریانش چی میشه. کاری رو شروع کنم تا درست نشه ولش نمی کنم
پاسخ:
روحیه ی لینوکسی یعنی همین
سلام
اون پیج هلپ اوبونتو رو دیده بودم. دیشب چند جایی سرچ زدم ولی خیلی پیچیده اش میکنن. آخر هم میرن یه ورک گروپ توی ویندوز تنظیم میکنن!!! خب من ویندوز میخوام چکار؟؟ من الان اوبونتو دارم.
سایت های خارجی کلا غیر از پیچوندن کار دیگه ای نمیکنن.
یه دستور توی اون پیج ها بود که اونم وظیفه اش ریستارت کردن سامبا بود.
خب اون قسمت کامنت رو که درست میذارم. یوزر و پسورد هم میدم. سامبا رو هم ریستارت میکنم. تا اینجا که مشکلی نیست
ولی با es xplorer که میرم توی قسمت lan و هرچی رفرش میزنم چیزی نمیاره. دستی هم که (طبق آموزشتون) وارد میکنم مینویسه همچین سروری نیست.
پاسخ:
راستش الان فرصت ندارم. درگیر کارهای پایان نامه شدم، باید زود تمومش کنم. وقت کنم حتما یه نگاهی میکنم ببینم چجوریه.
راستی.
اینم بگم که من لپ تاپ ندارم و پی سی دارم. ولی پی سی به روتر وصله و روتر هم وایرلس داره و گوشیم هم به همون مودم وصله.
پاسخ:
احتمالا بشه. منم میخوام وقت کردم ببینم میتونم از لپتاپی که به وایرلس وصله به هارد PCای که با کابل نتورک به همون مودم وایرلس وصله دسترسی پیدا کنم یا نه! خبرش رو میدم اگه وقت کنم انجامش بدم.
سلام.
خیلی آموزش باحالی بود.
فقط یه سوال؟
برای اوبونتو به چه شکله این روش؟؟
سامبا به صورت پیشفرض توی اوبونتو نصبه. ولی اون فایل config آدرس دهیش فرق میکنه
بعد اون دستور استارت و اینیبل هم جواب نمیده.
توی اوبونتو چجوری باید فعالش کنم؟؟
یوزر رو ساختم. اون کد دستی رو هم اضافه کردم. به صورت گرافیکی هم که سرچ میکنم سامبا براش دوتا کانفیگ میاره ولی کار خاصی انجام نمیدن.
پاسخ:
آره یکم دستوراتشون با هم فرق میکنه. یادمه توی سایت help اوبونتو نحوه ی کانفیگ سامبا رو نوشته بود. توی اون قسمت بگردی پیداش میکنی. راستش من اوبونتو ندارم، نمیتونم بیشتر از این چیزی اضافه کنم.
ممنون امین جان.
عالی بود. ما هم لذت بردیم.
پاسخ:
خواهش میکنم. :)
خیلی خوب بود ممنون :)
پاسخ:
:)