لینوکس و من

از قدیم الایام دسکتاپ های لینوکسی از نداشتن یک دانلود منیجر گرافیکی خوب که کار خودش رو به خوبی انجام بده رنج می بردند! البته نمونه هایی وجود دارند، مثل uget، xdm و این اواخر persepolis که با تلاش توسعه دهنده ی ایرانی آقای امیرصمیمی تونسته توی خیلی از توزیع ها جای خودش رو باز کنه. و انصافا هم موفق بوده.

اما در این مطلب میخوام دو برنامه خیلی جالب معرفی کنم که رابط گرافیکی aria2 هستند، اما تحت وب کار میکنن: webui-aria2 و AriaNG

درواقع اینها اسکریپت هایی هستند که با کمک اونها میتونیم روی دانلودهایی که با aria2 میکنیم کنترل گرافیکی داشته باشیم. یعنی اگر شما در کامندلاین هم مشغول دانلود یک فایل با aria2 هستید، همون رو توی محیط گرافیکی این اسکریپت ها هم خواهید دید.

اول بریم سراغ webui-aria2

میتونید با رفتن به صفحه github این پروژه، اون رو دانلود و کامپایل کنید. اما در آرچ میتونید به راحتی بسته webui-aria2 رو از AUR نصب کنید.

و اما AriaNG (پیشنهاد من)

مثل قبلی، این رو هم میتونید از صفحه github دانلود و کامپایل کنید. و در آرچ به راحتی بسته aria-ng-deploy رو از AUR نصب کنید.

و اما راه اندازی

قبل از هر چیز باید سرویس aria2 رو اجرا کنید. و بهتره که اون رو در startup هم قرار بدید تا با شروع دسکتاپ، نیاز نباشه خودتون اجراش کنید.

aria2c --enable-rpc --rpc-listen-all --rpc-allow-origin-all=true

میشه تنظیماتی رو به طور پیش فرض در فایل کانفیگ aria2 قرار داد. این فایل برای هر کاربر در مسیر $HOME/.config/aria2/aria2.conf قرار داره. تنظیمات زیادی رو میشه اعمال کرد. در واقع همون مواردی که توی رابط گرافیکی میبینید، اینجا میشه به طور پیشفرض اعمال کرد تا با هر بار اجرا شدن سرویس aria2 این موارد تنظیم بشن. اما به طور خلاصه این موارد رو میتونید در فایل مورد نظر وارد کنید:

continue
dir=${HOME}/Downloads
file-allocation=none
log-level=warn
max-connection-per-server=8
min-split-size=20M
max-concurrent-downloads=3
rpc-secret=KJHKJHKJH*&^GHF$#@KJHJKH(***&KJHK

خط اول میگه دانلودی که نصفه مونده ادامه پیدا کنه. خط دوم هم میگه پوشه پیش فرض دانلود کجا است.

خط سوم هم میگه قبل از شروع دانلود، فایل پیش زمینه ذخیره نشه. و خط چهارم هم پیام ها رو محدود به هشدارها میکنه.

خط پنجم تعداد کانکشن ها به هر سرور رو مشخص میکنه. معمولا ۸ عدد مناسبی است.

خط ششم میگه فقط فایلهای بزرگتر از چه مقداری به قطعات کوچتر تقسیم بشن تا سرعت دانلود بیشتر بشه. این عدد مضرب ۲ است. یعنی 20M میگه که در فایلهای بزرگتر از ۴۰ مگابایت این اتفاق بیفته

خط هفتم میگه هم زمان چند دانلود فعال باشه

و اما خط هشتم. یک توکن که میتونید خودتون هر چیزی رو که میخواید قرار بدید. این توکن باید پیش خودتون محفوظ بمونه تا کس دیگه ای نتونه به سرویس دانلودهای شما دسترسی پیدا کنه.

بعد از اینکه سرویس aria2 رو اجرا کردیم، نوبت استفاده از رابط های GUI میرسه.

برای webui-aria2 کافیه در مرورگر خودتون آدرس زیر رو باز کنید:

file:///usr/share/webapps/webui-aria2/docs/index.html

و برای AriaNG هم در مرورگر آدرس زیر رو باز کنید:

file:///usr/share/aria-ng-deploy/index.html

اگر در این مسیرها وجود نداشتند، نگاهی به فایل های بسته ی نصب شده بیندازید و مسیر درست فایل index.html رو پیدا کنید.

در قسمت تنظیمات هر کدوم از رابط ها، باید اون عبارت رمزی که تعیین کردید وارد کنید. اگر این رابط ها رو روی همین کامپیوتری که دارید دانلود میکنید اجرا کردید، کافیه در تنظیمات localhost:6800 قرار بدید. (پیش فرض همینه) اما اگر در سرور یا کامپیوتر دیگه ای دانلودهاتون رو دارید، توضیحات گیتهاب پروژه ها رو بخونید.

خوشبختانه AriaNG یک رابط برای Android هم داره. که میتونید از گیتهاب دانلود کنید. با قرار دادن همون تنظیمات در اپلیکیشن آندروید،‌ میتونید به راحتی به وضعیت دانلودهایی که در کامپیوتر دارید دسترسی داشته باشید!

برای AriaNG یک افزونه کروم هم وجود داره که با نصب اون میتونید هم AriaNG رو در کروم داشته باشید و هم لینک های دانلود شدنی رو به صورت خودکار با AriaNG این افزونه باز کنید. در حال حاضر این افزونه در اینجا قابل دسترس هست. بعد از نصب افزونه حتما در تنظیماتش گزینه enable auto capture when...  رو فعال کنید.

بستگی به خودتون داره که از webui-aria2 استفاده کنید یا از AriaNG. ولی من AriaNG رو ترجیح میدم چون با افزونه کروم خیلی راحت لینک های دانلودم رو به aria2 میفرستم.

تنها بدی ای که این روش داره، اینه که اگر فایلی رو ناقص دانلود کرده باشید و سرویس aria2 یک بار قطع شده باشه (مثلا ری استرات کرده باشید) دیگه فایل ناقص در محیط برنامه نشون داده نمیشه. باید دوباره لینک دانلود همون فایل رو add کنید و همون مسیر ذخیره ی فایل قبلی رو بدید تا aria2 با استفاده از فایل aria2 که همنام با فایل دانلودی هست، اون فایل رو پیدا کنه و دانلود رو ادامه بده. 

نکته ای که در مورد این اپلیکیشن ها هست، اینه که میتونید اونها رو روی سرور هم نصب کنید! برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به صفحات گیتهاب پروژه ها مراجعه کنید.

در پایان میتونید هر کدوم از این ها رو بعنوان یک Web Application در مرورگر epiphany گنوم و یا کروم داشته باشید :-)

یک افزونه هم به نام Link Grabber برای کروه هست که به کمک اون میتونید لینک های دانلودی یک صفحه رو یکجا داشته باشید. و همه رو بدید به aria2 که براتون دانلود کنه 

نظرات  (۳)

  • محسن شایان
  • سلام آقا تم سایت خیلی باحالتر از اون چیزی که زدم شده روی میهن بلاگ نبودید قبلا ؟

    پاسخ:
    سلام محسن جان. چرا روی میهن بلاگ بودیم. ولی دیدم خیلی اذیت میکنه، اصلا و ابدا به روز رسانی نداره. کوچ نمودم به بلاگ بیان. الانم که دیدم کلا تعطیل شده!!! یکی از تم هایی که ساختار مشابه با تمی که شما طراحی کرده بودی رو انتخاب کردم و سعی کردم شبیه اش در بیارم. البته دیگه برای موبایل و تبلت رو وقت نکردم درستش کنم.
    راستی خیلی خوشحال شدم کامنتت رو دیدم...

    سلام مطلب کاربردی ای بود

     

    سلام.دوست عزیز یه مشکلی برام پیش اومده که نمیدونستم کجا باید مطرحش کنم.

    میخوام روی لپ تاپم دبیان ۱۰ باستر نصب کنم.ایزو ایمیج رو از سایتش گرفتم.۳.۷ گیگ حجم داشت.البته ۲تا فایل دیگه هم بود که هرکدوم ۴ گیگ بود.ولی من فقط اولی رو گرفتم.نصبش کردم.نصب حدود ۱:۳۰ یا ۲ ساعت طول میکشه ولی خوب پیش میره.فقط بعد از نصب که ری استارت میشه توی یه مرحله گیر میکنه و سیستم بوت نمیشه.نمیدونم چرا.اگر راهنمایی داری لطفا همفکری کن.ممنون.مشخصات سیستم.لنوو  تینک پد ای ۷.گارت گرافیک ای ام دی.

    پاسخ:
    سلام. متاسفانه من باید مریض رو از نزدیک ببینم. این طوری نمیتونم کمکی کنم. بهتره پیام های خطایی هم که میگیرین توی فروم های انگلیسی سرچ کنین.