لینوکس و من

کارایی بهتر دکمه ی print screen

سلام. دکمه ی print screen در Gnome برای ما یک عکس از صفحه میگیره و میتونیم اونو save کنیم. حتما با برنامه ی shutter آشنا هستید. میتونید این برنامه رو از synaptic نصب کنید. shutter یک ابزار خیلی خوب و ساده برای عکس گرفتن از دسکتاپ در انواع مختلف هست. مثلا عکس از پنجره ی فعال، عکس از منو ها، عکس از محتوای یک پنجره و عکس از محدوده ی انتخابی ما. یعنی selection. من میخوام با فشار دادن دکمه ی print screen به جای اینکه برنامه ی پیش فرض گنوم عمل کنه، shutter عمل کنه و اون هم در حالت selection.

بعد از نصب این برنامه، به سراغ keboard shortcuts  منوی preferences از منوی system برید. اونجا عبارت take a screenshot of a window رو پیدا کنید که جلوش نوشته Alt+print. روی Alt+print کلیک کنید و بعد backspace رو بزنید. حالا در عبارت take a screenshot که جلوش نوشته print روی print کلیک کنید و alt+print رو فشار بدید.

حالا روی دکمه ی Add کلیک کنید. میخوایم یه shortcut جدید بسازیم. اسمشو مثلا بذارید shutter. در قسمت command بنویسید: shutter –selection و بعد ذخیره کنید. حالا جلوش که نوشته disable روش کلیک کنید و دکمه ی print screen رو فشار بدید.

تموم شد. از این به بعد با فشار دادن این دکمه برنامه ی shutter در   حالت selection اجرا میشه و با فشار دادن Alt + Print همون برنامه ی پیش فرض گنوم میاد که از کل صفحه عکس میگیره.

دسته:

ترفند

کلیدواژه:

shutter