لینوکس و من

sudo در پارسیکس

نمیدونم چرا توسعه دهندگان پارسیکس از sudo مثل سایر توازیع (!) مثل اوبنتو استفاده نمی کنن. خیلی کار ها رو راحت تر میکنه خب! برای اینکه کاربر مورد نظرتون رو بهش اجازه بدید از sudo استفاده کنه، در ترمینال پارسیکس تایپ کنید su و بعد که پسوردتون رو زدید این رو اجرا کنید:
 
sudo visudo
 
حالا زیر خط root    ALL=(ALL) ALL اضافه کنید:
 
usernamEshoma    ALL=(ALL) ALL
 
حالا میتونید save کنید. اما برای اینکه در اجرای sudo از شما پسورد خواسته نشه، این خط رو هم باید اضافه کنید:
 
usernamEshoma    ALL = NOPASSWD: ALL
 
که این از نظر امنیتی (!) میتونه خطر ناک باشه. اما واسه من که خطری نداره. برای اعمال این تغییر یک restart لازم است.

نظرات  (۲)

جهت اطمینان در ابونتو ۱۲.۰۴ و دبیان sid امتحان کردم.
اگر یوزر شما به گونه زیر تنظیم بشه از شما پسورد نمیخواد:
tux ALL=NOPASSWD:ALL
به گونه زیر از شما پسورد می خواد:
tux ALL=(ALL:ALL) ALL

بنابراین خط اضافه ای در کار نیست. فقط باید از ویرایشگر خارج شد. اون فایل temp هم قضیهش یه چیز دیگست. در حوصله نیست.
موفق باشید
پاسخ:
دست شما درد نکنه :)
  • بنده ی خدا
  • اما برای اینکه در اجرای sudo از شما پسورد خواسته نشه، این خط رو هم باید اضافه کنید:

    usernamEshoma ALL = NOPASSWD: ALL
    ===========
    احتیاجی نیست این خط اضافه بشه. NOPASSWD رو جایگزین (ALL) کنید. برای اعمال تغییرات هم فقط باید از ویرایشگر خارج شد. ریست احتیاجی نیست. لینوکس و ریست؟!
    پاسخ:
    save کردن ویرایشگر روی فایل اصلی save نمیکنه. یک فایل tmp درست میکنه که بعد از ریست جایگزین فایل اصلی میشه. من امتحان کردم، به ریست نیاز شد.