لینوکس و من

SLIM یک Login Manager ساده و کاربردی و زیبا

میگن سالی که نکوست از بهارش پیداست... دسکتاپی که نکوست از Login Windowش  پیداست!
من همیشه دنبال تم ورود ساده و شیک برای لینوکس بودم. به تازکی با SLIM یا Simple LogIn Manager آشنا شدم. ساده ترین، سریع ترین و در عین حال یه لاگین‌منیجر با تم های مختلف و زیبا. یه ویژگی خوبی که داره اینه که ارتباطی به این نداره که چه دسکتاپی روی لینوکستون نصب باشه و dependency به دسکتاپ نداره. یعنی مثلا کاری به این نداره که شما KDE دارین یا XFCE یا هر چیز دیگه!
امروز میخوام روش نصب و راه اندازی SLIM در آرچ رو بنویسم.
هشدار: هیچ تضمینی وجود نداره که بعد از اعمال این تغییرات کار درست از آب در بیاد. هر اتفاقی افتاد مسئول خودتونید. من رفرنس های لازم رو لینک دادم.

۱- با این دستور نصبش کنید!
sudo pacman -S slim slim-themes archlinux-themes-slim
۲- با این دستور فعالش کنید:
sudo systemctl enable slim.service -f

۳- حالا باید تنظیمش کنیم. تنظیمات مختلفی میتونید براش اعمال کنید که تنظیمات اولیه اش رو اینجا مینویسم. برای تنظیمات مختلف دیگه به اینجا و اینجا مراجعه کنید.
اول که فایل تنظیمات رو با یه ویرایشگر باز کنید. مثلا:
sudo nano /etc/slim.conf

+ اضافه کردن دسکتاپ های مختلف برای انتخاب موقع ورود
در قسمت Available Sessions دسکتاپ های مورد نظرتون رو اضافه کنید. همون طور که میبینید اولین دسکتاپ به عنوان پیشفرض محسوب میشه:

sessions            mate,xfce,gnome3,kde,cinnamon,razor-qt,openbox,lxde

۴- حالا فایل زیر رو باز کنید تا یه تنظیم کوچولو انجام بدیم. این طوری میگیم که نام کاربری شما هنگام ورود، دسکتاپ فلان رو اجرا کنه. (در اینجا mate)
sudo nano ~/.xinitrc
و عبارت زیر رو برای mate توش قرار بدید و ذخیره کنید.
exec mate-session
حالا میتونید restart کنید.
حواستون باشه که باید یه مقدار تجربه داشته باشید، وگرنه اگه یه جای کار ایراد پیدا کرد و نتونستید دیگه لاگین کنید... وای وای... حتما هم یه کامپیوتر دیگه که به اینترنت وصله کنارتون باشه که در صورت بروز مشکل بتونید سرچ کنید.

در لینک هایی که در بالا گفتم، تنظیمات مختلفی وجود داره که میتونید اعمال کنید. مثلا ورود اتوماتیک، تغییر theme، استفاده از بکگراند همزمان دسکتاپ، و خیلی چیزهای دیگه.
دسته:

نرم افزار

کلیدواژه:

آرچ

نظرات  (۱)

در مورد بالا نیومدن slim هم یه راه حل ساده داره
1- sudo systemctl disable slim
2- sudo systemctl enable gdm
3- sudo systemctl start gdm

gdm فعال و اجرا میشه
پاسخ:
ممنون از پیامتون. البته در صورتی که کاربر از gdm استفاده کنه. اگه از چیزهای دیگه استفاده کنه باید تغییر بده. مثلا kdm, lightdm, mdm مرسی :)