لینوکس و من

پخش صدای خروج (Logout) در گنوم

چندین سال این سوال گوشه ی اعماق ذهنم همیشه وجود داشت که چرا صدای Logout پخش نمیشه؟!! هیچ وقت هم دنبالش نرفتم که جوابی پیدا کنم براش. امشب گفتم بذار هر طوری شده ته توی قضیه رو در بیارم!
گوگل مثل همیشه کمک خوبی بود. متوجه شدم که این یه باگ بوده که در یکی از نسخه های اوبونتو برطرف شده. ولی خب ما که اوبونتو نداریم. تازه اوبونتوهای جدید رو هم که امتحان کردم همچین خبری نبود. پس داستان چیه؟!
یه فکری به سرم میزنه. مهم نیست داستان چیه! مهم اینه که یه موزیک حین خروج از دسکتاپ پخش بشه. پس این فکر رو تعمیم میدم. یه "دستور" قبل از خروج از دسکتاپ پخش بشه! حالا میرم دنبال این میگردم...
و بینگوووو.... پیداش میکنم. خیلی خیلی ساده است. اگه بخوایم دستوری قبل از خروج اجرا بشه، کافیه که اون رو در فایل زیر، قبل از exit بنویسیم. پس این فایل رو باز میکنیم:

sudo gedit /etc/gdm/PostSession/Default

و خط زیر رو قبل از exit میذاریم و save میکنیم:

/usr/bin/canberra-gtk-play --id="desktop-logout" --description="GNOME Logout"

توجه کنید که خط بالا فقط دستوریه که منجر به پخش صدای خروج میشه. پس ما اون رو قبل از خروج اجرا میکنیم! به همین سادگی! شما احتمالا میتونید هر دستور دیگه ای رو بذارید.

مثلا چطوره قبل از خروج یه پنجره باز بشه و بگه چقدر کامپیوتر روشن بوده!

zenity --info --title "Uptime" --text=" You were using this computer since \n $(uptime)"
جالبه نه؟

zenity ابزاری هست که میتونیم باهاش پنجره های جور واجور gtk رو به نمایش بذاریم. خیلی جزئیات داره. میتونید man page اون رو ببینید و باهاش بیشتر آشنا شید.