لینوکس و من

سفری به دنیای ناشناخته ها slitaz

از پارسیکس خسته شدم!! پارسیکس خیلی عالی و پایدار و سریعه. اما مشکلش اینه که پیشرفتش لاک پشتیه!! تصمیم گرفتم یه لینوکس دیگه رو امتحان کنم. رفتم سراغ مینت. دوستم زیاد تعریف کرده بود ازش. یک گیگ دانلود کردم. در نگاه اول خوب بود. ولی وقتی دقیق که شدم، خیلی، خیلی که نه، گیر داشت. همین که فهمیدم نمیشه روی پنل گنوم ۳  راست کلیک کرد خیلی متعجب و سرخورده شدم!
زیاد با مینت ور نرفتم. احساس کردم خیلی سنگینش کردن. در مقایسه با اوبونتو احساس کردم کندتره. بنابراین ترجیح میدم برم سراغ اوبونتو. اما روی هم رفته باز پارسیکس رو ترجیح میدم به جفتشون.
گفتم یه سری به distrowatch بزنم ببینم دنیا دست کیه! دیدم بهه! دنیا مثل اینکه دست همین مینت بوده نمیدونستیم. یکی یکی توزیع های مختلف رو باز میکردم و نگاه میکردم. به slitaz رسیدم. برام جالب شد! توزیعی با حجم 38 مگابایت، با داشتن نرم افزارهای حد اقل های لازم، و یک رابط گرافیکی قابل قبول برای این حجم! گفتم حالا که از خونه اصلیم (پارسیکس) در اومدم بیرون. برم یذره بگردم! slitaz رو دانلود کردم و به هر ترتیبی بود با unetbootin روی فلش مموری رایتش کردم.
 

 
سیستم عرض چند ثانیه بالا اومد! واو! تا الان هیجان انگیزه! منو یاد ویندوز ۹۸ میندازه. ظاهرا دسکتاپ openbox هست (که هست). ببینیم چی داره...
midori به عنوان مرورگر نصبه. یه مرورگر متنی هم هست. یه سری چیزای اصلی رو داره. خوبه. خوشم میاد. احتمالا میشه یکم باهاش سر و کله زد...
به شبکه خودش وصل شد. به اینترنت دسترسی دارم. این خیلی خوبه. wifi رو تست نکردم چون ندارم! سرعت سیستم عامل که فوق العاده است. همه چیز سریعه!
صدا؟ صدا کار میکنه. آهنگ ها توسط alsa player پخش میشن. فیلم؟ نع. چیزی برای پخش فیلم وجود نداره.
کارت گرافیک؟ نع.
تاچپد کار میکنه. scroll هم کار میکنه.
دکمه ی Fn کیبرد؟ فقط عملکرد کم و زیاد کردن نور صفحه کار میکنه. :( این خوب نیست :(
خب... میرم سر وقت پکیج منیجر. اول یه بار Recharge (همون reload توی synaptic) میکنم تا لیست پکیج های جدید رو بگیره. خوبه... فایرفاکس هست، smplayer هست، لیبر آفیس هست، vlc هم هست، نصب پکیج ها هم خیلی ساده است.
فایرفاکس رو نصب کردم. خیلی خوب و راحت اجرا شد. smplayer هم اجرا شد. و فیلم ها رو پخش کرد. متاسفانه زیرنویس srt فارسی چپه میاد! اما زیرنویس های ass که ساخته بودم قبلا (فارسی و انگلیسی با هم) درست میان. :)
اپلیکیشن های عجیب غریبی داره که تا حالا ندیده بودم. اما در عین حال کارایی و سادگی قابل تحسینی دارند.
میرم یذره توی فروم سایتش میگردم. slitaz.com. ظاهرا میشه compiz رو هم نصب کرد!!! ایول! کنجکاویم بیشتر میشه و میرم سراغش! بالاخره موفق میشم compiz رو هم نصب و فعال کنم! خیلی از effectها کار میکنند. قابل قبوله... قابل قبوله...
اوه خدای من، چطوری فارسی تایپ کنم؟! گوگل میکنم و چیزی پیدا نمیکنم. اما بالاخره یه چیزی توی یوتیوب پیدا میکنم که یاد میده چطوری برای openbox این تغییر keyboard layouts رو عملی کنیم. موفقیت آمیز بود. و الان میبینید که دارم فارسی تایپ میکنم!
تا الان فوق العاده از این توزیع کوچولو راضی هستم. البته با توجه به حجمش میگم. در ۱۰ ثانیه بوت میشه، در ۳ ثانیه هم خاموش میشه!!! خیلی خوبه نه؟!
بسته های deb میتونن با یه دستوری convert بشن و نصب بشن. ظاهرا این توزیع بر مبنای دبیان باشه. اما توی دیستروواچ نوشته independent!
الان مشکلاتی دارم که سعی میکنم برطرفشون کنم. جدای از این مشکلات، اولویت هام اینها هستند:
نصب درایور nvidia , و راه انداختن بقیه ی عملکردهای Fn
بذار ببینم، suspend و hibernate نمیبینم جایی! باید این رو هم ته توشو در بیارم!

در آینده میام و از کشفیاتم در مورد slitaz بیشتر میگم. و اگه ببینم داره باهام خوب راه میاد، شاید جزئیات کارهایی رو که کردم رو هم بنویسم.
دسته:

سایر

کلیدواژه:

slitaz

نظرات  (۲)

سلام
اگه بیشتر توضیح میدادی عالی میشد
doust aziz
age emkan dare
har chi matlab az in kouchoulou dari b eshtrak
bzar
langesham
پاسخ:
همین بود. دیگه سراغش نرفتم.