لینوکس و من

نتبوک asus 1215n و لینوکس

یه نتبوک asus 1215n خریدم. بی درنگ تصمیم به نصب یک توزیع لینوکس گرفتم. از اونجایی که این نتبوک درایو cd یا dvd نداره، باید همه ی عملیات از روی فلش مموری انجام میشد. این که چطوری موفق به نصب لینوکس از طریق usb شدم رو بعدا مینویسم. میخوام الان مقایسه ای کنم از سه توزیعی که نصب کردم:

 

اوبونتو ۱۱٫۰۴ : نصبش کردم. به سرعت بوت / خاموش میشد. خاموش شدن در حد ۵ ثانیه! اوبونتو به صورت لایو از روی usb بدون هیچ مشکلی بالا اومد و نصب شد. درایور کارت گرافیک اینتل و درایور های کدباز nvidia رو روی خودش داره. که اینتل ها باعث شدن compiz به طور پیش فرض کار کنه. و این عالیه. اما compiz به نظر یکم کند میاد. ولی میشه یجور باهاش کنار اومد. unity رو غیر فعال میکنم و با همون gnome میام. خوبه. مشکلی نداره. همه چیز کار میکنه. کلید Fn هم برای همه ی کلید های ردیف بالا و کلید های مدیا کار میکنه. سیستم بدون مشکل suspend و resume میشه…

 

مدتی باهاش کار میکنم که متوجه ایرادات نابخشودنی ای میشم! تاچ پد در اوبونتو در حین کار کردن یهو قاطی میکنه و عمل کردش رو از دست میده. به طوری که برای درست کردنش مجبور میشم چندین بار دکمه ی left رو فشار بدم. و این هر چند دقیقه تکرار میشه و بسیار اعصاب خورد کنه. مجبور میشم با ماوس کار کنم. اشکال دوم: بعد از resume کردن از suspend پورت های usb3 از کار می افتند. و اگه ماوس در اون ها باشه باید درش بیارم و به usb2 وصلش کنم. این حالت تا زمانی که سیستم ریبوت نشده \ابرجا میمونه. برای هر دو مشکل سرچ کردم اما به راه حل مناسبی برنخوردم.

 

اوبونتو ۱۰ نسخه lts : بسیار درب و داغون! کلید های fn تعدادی کار نمی کنند. و حتی lan رو هم نشناخت که من وصل شم به اینترنت.

 

دبیان ۶: از بالایی بدتر! کلید های fn همون مشکل رو دارند. سیستم اصلا ریبوت نمیشه! این طوریه که وقتی restart میکنید بدون اینکه سیستم خاموش/روشن بشه سیستم عامل از نو شروع به کار میکنه و این اصلا پذیرفته نیست! کانکشن اینترنت هم مدام قطع میشه. و از یه لحظه به بعد دیگه کانکت نمیشه!!!

 

بنابراین رفتم سراغ پارسیکس خودمون. نسخه ۳٫۷ یعنی رائول. این هم درایور های کارت گرافیک رو داره. کلید های fn به خوبی کار میکنند. مشکلی با resume ندارم. یعنی پورت های usb3 از کار نمی افتند. تاچ پد هم فعلا مشکلی نداره. کانشکن هم ثابته. restart هم میشه. compiz هم کند نیست. بنابراین فعلا با پارسیکس زندگی خواهم کرد.

 

در تجربه ای که در pc دارم در کل پارسیکس رو پایدارتر از اوبونتو دیدم. و دبیان رو خیلی خام! یعنی برای آماده کردن دبیان باید خیلی وقت بذاریم که ما نداریم! الان نزدیک یک سال میشه که روی pc پارسیکس نصبه و آخ هم نگفته. (هر چند بیخیال آپدیتش شدم).

 

در ابتدای امر یک سری ایراداتی در پارسیکس روی نتبوک دیدم که فعلا این ها هستند:

 

سیستم به صورت لایو از طریق safe mode video فقط بالا میاد. (به خاطر اشکالی که درایور های کدباز nvidia در این نتبوک ایجاد میکنند) ولی بعد از نصب، مثل آدم بالا میاد!

 

tap در تاچ پد غیر فعاله و باید خودمون بریم فعالش کنیم.

 

window manager پیشفرض compiz نیست و metacity میباشه!

 

در حالت live نور صفحه کم و زیاد نمیشه. اما بعد از نصب مشکلی وجود نداره.

 

متشکرم از تیم توسعه پارسیکس… فعلا همینا.

دسته:

سایر

کلیدواژه:

پارسیکس