لینوکس و من

نرم افزاری برای نمایش تصاویر پزشکی

این مطلب مربوط به گروه پزشکی میشه که از سیستم عامل لینوکس برای کامپیوتر خودشون استفاده میکنند. که احتمالا تعدادمون در ایران به اندازه انگشتان یک دست هم نباشه!
 
در بیمارستان ها و مراکزی که گرافی های پزشکی میگیرند، مثل MRI، CT و ... معمولا یک CD میدن که تصاویر در اون CD وجود دارند. اما به فرمت خاصی به نام DICOM که باید با نرم افزار خاصی که درون اون CD هست باز بشن. قاعدتا نرم افزاری که قرار داده شده برای ویندوزه. امروز یکی از این CD ها به دستم رسیده بود و تصمیم گرفتم اون رو در لینوکس باز کنم. یعنی نرم افزار مخصوصش رو برای لینوکس پیدا کنم و از wine استفاده نکنم.
 
 
چند تا نرم افزار اوپن سورس وجود دارند که تصاویر DICOM رو باز میکنن و اصلا برای همین منظور تولید شده اند. من شش هفتایی رو امتحان کردم و دست آخر Aeskulap رو گزینه مناسبی برای این کار دیدم. چون هم بسیار کم حجمه، و هم با اینکه آخرین نسخه اش مال سال ۲۰۰۶ هست مشکلی در dependency پیش نیومد. مابقی یا به خاطر قدیمی بودن موفق به نصب نشدم، یا کارایی لازم رو نداشتن. 
البته یک پروژه دیگه ای به نام Ginkgo وجود داره که به نظر خیلی ابزار حرفه ای برای این کار میاد ولی چون حجم بالایی داشت (نسبت به Aeskulap) تلاشی برای نصبش نکردم.
 
برای نصب Aeskulap هم میتونین به سایت خود پروژه مراجعه کنین و سورس رو دانلود و نصب کنید و هم در توزیع های آرچی به راحتی از AUR نصب کنید
aourt -Ss aeskulap

 

دسته:

نرم افزار

کلیدواژه:

پزشکی

نظرات  (۴)

عالی
عالی
سلام . آیا نمی‌خواهید بخش چرا و چگونه لینوکس شویم را ادامه دهید ؟ من از ظاهر مانجارو خیلی خوشم اومد ولی منبع فارسی درست و درمونی بجز این وبلاگ پیدا نکردم .
پاسخ:
سلام. به نظرم مفاهیم اولیه رو گفتیم. اگر موضوعی پیشنهاد دارید بگید در موردش بنویسیم
خیلی عالی کارت درسته
پاسخ:
به به! از این ورا