لینوکس و من
این یک مطلب لینوکسی نیست. اما چون مشکل خیلیهاست نوشتم

کلا در ایران جان ما اهمیت به حقوق مصرف کننده در حد زیر خط فقره. با اینکه به خیلی چیزها پول میدیم و حق داریم ازشون در آرامش استفاده کنیم، نه تنها در استفاده کردن از اون ها آرامش نداریم، بلکه وقتی اعتراض میکنیم با این فلسفه ی نهادینه شده در جامعه ایران روبرو میشیم که "همینه که هست، از این به بعدش هم همینه".
مسئله ی پیامک های تبلیغاتی منحوس و بی مصرف و هرچی بگم بازم کمه هم همینه. ساعت به ساعت پیامک تبلیغاتی میاد. با اینکه صدبار غیر فعالش کردم، زنگ زدم به مثلا پشتیبانی (که تنها کارش در هر مشکلی اینه که مشکل شما رو تایید کنه و هیچ کار دیگه ای نکنه) اما در نهایت جوابی که شنیدم این بود که همینه که هست از این به بعد هم همینه. حتی گفتند اگه خودت فهمیدی چطوری به ما هم بگو!
اما حالا به یک راه حل دائمی برای اینکار رسیدم که به طور تمام و کمال از شر همشون راحت شدم. البته کمی توضیح لازم داره و کار هم ممکنه برای بعضی ها پیچیده باشه. اما نتیجه بسیار دلنشینه!

  • آندرویدهای پایین تر از نسخه ۴.۴ این مشکل رو ندارند. با نصب نرم افزار Blacklist pro میتونن خیلی راحت پیامک های تبلیغاتی رو با انواع و اقسام روشها بلاک کنند. مثلا تعیین کنند اگر در یک پیامک کلمه "تخفیف" وجود داشت، فیلتر بشه. یا تعیین کنند هر شماره ای که با ۰۹۰۳ شروع شد فیلتر بشه و ... (در ادامه توضیح داده شده است)

  • آندروید های ۴.۴ و بالاتر متاسفانه به دلیل تغییراتی که در سیستم مدیریت اس ام اس توسط گوگل در آندروید داده شد این امکان دیگه وجود نداره که چند تا برنامه بتونن روی اس ام اس ها مدیریت کنند. بنابراین فقط در صورتی میتونین اس ام اسی رو فیلتر کنین که این ویژگی در خود برنامه ی مدیریت اس ام اس‌های شما وجود داشته باشه. که اکثر برنامه های اس ام اس پیشفرض گوشی این ویژگی رو ندارند. برنامه هایی هم که قابلیت فیلتر کردم اس ام اس بصورت کلمه ی داخل پیامک ها رو دارند بسیار کم هستند و من هرچی برنامه بود امتحان کردم اما مفید واقع نشد.
اما یک راه حل برای آندروید های ۴.۴ (و احتمالا بالاتر، چون من امتحان نکردم) وجود داره. و اون عملیات به ظاهر پیچیده اما در باطن ساده ای که در ادامه ی مطلب بخونید...

اول برای اینکه بفمید ورژن آندروید شما چیه، از منوی گوشی آخریییین گزینه یعنی About phone رو انتخاب کنید. اونجا نسخه آندروید شما رو نوشته 



آندروید ۴.۴ به بالا


۱. قبلا در مورد xposed framework گفتم. تلاشی است بی نظیر برای اعمال تغییرات حرفه ای روی آندروید بدون دستکاری فایلهای سیستم. منتها گوشی شما باید root باشه. اگه خودتون بلد هستید که این کار رو بکنید. اگر هم بلد نیستید خیلی ساده است! برنامه ی kingoroot رو نصب کنید، به اینترنت وصل بشید، و گوشی شما ظرف چند دقیقه root میشه.

۲. بعد ار اینکه xposed رو نصب کردید، با عکس شماره ۱ در عکس زیر مواجه میشید. اگر گوشی شما Huawei است وارد settings بشید و گزینه Disable resource hooks رو مثل عکس شماره ۲ فعال کنید. و بعد برگردید به تصویر ۱. حالا روی Framework کلیک کنید، در اینجا صفحه شماره ۳ رو میبینید. روی install/Update کلیک کنید. پنجره ای میاد که از شما میخواد دستگاه رو یک بار restart کنید و شما تایید کنید. نکته: هر جا که پنجره ای اومد و از شما دسترسی root خواست شما روی Allow کلیک کنید.



۳. حالا گوشی شما دوباره روشن شده. برنامه xposed installer رو دوباره باز کنید. از عکس شماره ۱ در بالا، گزینه Download رو انتخاب کنید. حالا عکس شماره ۴ رو میبینید که در محل جست و جو عبارت neckosms رو بنویسید. وقتی ماژول neckosms پیدا شد، روی اون کلیک کنید. وارد صفحه ای میشید که توضیحاتی در مورد این ماژول داده. یک بار با انگشت روی صفحه به سمت چپ بکشید تا وارد قسمت Versions بشید (تصویر ۵) . روی Download کلیک کنید. وقتی دانلود شد، یا خودش نصب میشه یا شما install رو میزنید و نصبش میکنید. بعد حا خودش بهتون میگه که ماژول رو فعال کنید و reboot کنید، یا اگه نگفت، شما از عکس ۱ Modules رو انتخاب کنید تا نصویر ۶ رو ببینید که neckosms اونجا هست و تیکش رو فعال کنید. سپس دوباره Framework رو انتخاب کنید و بعد از عکس ۳ روی Reboot کلیک کنید. توجه کنید که روی Soft reboot کلیک نکنید. توی بعضی گوشی ها مشکل داره. بعد از اینکه گوشی دوباره روشن شد، برنامه neckosms فعاله و میتونید ازش استفاده کنید. (مرحله بعد)



۴. اینجا مرحله بعده! برنامه neckosms از منوی برنامه های گوشیتون قابل دسترسی است. وقتی بازش کنید با عکس شماره ۱ در پایین روبرو میشید. که البته مال شما خالیه، چون هنوز هیچ فیلتری اعمال نکردید. برای اعمال فیلتر روی پیامک ها، اون علامت مداد صورتی در گوشه سمت راست پایین! رو کلیک کنید. وارد تصویر شماره ۲ میشید (البته بصورت پیشفرض روی SENDERS باز میشه. حالا چند نکته در رابطه با این برنامه:

  • قسمت SENDERS مربوط میشه به شماره ای که از اون پیامک میاد. و قسمت BODY مربوط میشه به متن داخل پیامک. یعنی اگر کلمه ای در متن پیامک موجود بود که در لیست فیلتر بود اون پیامک فیلتر میشه.
  • در خط Mode که بصورت پیشفرضجلوش نوشته Contains حالت های مختلف فیلترینگ رو میتونید اعمال کنید:
    contains: یعنی اون چیزی رو که شما تعیین کردید در متن (body) یا شماره (sender) شامل شود. مثلا کلمه رایگان رو اگر در قسمت body بنویسید هر پیامی که توش رایگان داشته باشه فیلتر میشه. و اگر مثلا عدد 3000 رو در قسمت sender بنویسید هر شماره ای که در اون عدد 3000 وجود داشته باشه (فرق نداره اولش یا آخرش یا وسطش) فیلتر میشه.
    wildcard: در قسمت sender بیشتر کاربرد داره. مثلا ??100 یعنی شماره هایی که مثلا اینجوری هستند: 10020 یا 10034
    starts with: در قسمت sender بیشتر کاربرد داره. یعنی شماره ای که با این شروع بشه. مثلا اگه بنویسید 9820 یعنی همه ی شماره هایی که با 9820 شروع میشن. مثل 98201 982010202 و...
    ends with: این همه که معلومه. برعکس بالایی
    Equals: این هم بیشتر در sender کاربرد داره. یعنی عینا فقط همون! مثلا اگه بنویسید 9820033 فقط شماره ی 98200033 فیلتر خواهد شد.

    چند توصیه در مورد اعمال فیلترها:
    حتما اگه کلمه ای دارای حرف ی است اون رو با حرف ی هم بنویسید. یعنی مثلا کلمه جیرینگی و جیرینگی (هر سه تا ی)
    اگه کلمه ای دارای ک هست، اون را با ک عربی هم بنویسید
    شماره هایی که در حالت starts with قرار میدید هم با 98 شروع بشن و هم با 98+ مثلا 9820 و 9820+ هر دو رو جدا جدا بنویسید.
  • و اما من خودم تعدادی نوشتم و اون رو در این فایل در اختیار شما قرار میدم. شما این فایل رو دانلود کنید، پسوند اون رو از txt به json تغییر بدید و در پوشه ی NeckoSMS در مموری کارت یا فون‌مموری قرار بدید و بعد از عکس شماره ۱ در پایین، اون علامت سفید که دو تا فلش روش داره (بالا سمت راست) رو کلیک کنید و بزنید import from external storage و فایلی که میبینید رو import کنید.
۵. و اما وارد تنظیمات برنامه بشید (عکس ۳) و طبق عکس ۴ تنظیمات رو اعمال کنید. توصیه من اینه که در ابتدا یکی دو هفته ای بذارید یه Notification از چیزایی که فیلتر شدن براتون بیاد، تا دستتون بیاد که چه کلمه هایی رو فیلتر کردید نباید میکردید. مثلا ممکه شما کلمه مسابقه رو فیلتر کرده باشید، اما دوست خودتون پیام داده که مسابقه فلان رو از شبکه فلان ببین. و این فیلتر شده. بنابراین باید کلمه ها رو هوشمندانه تر انتخاب کنید. و بعد دیگه این Notification رو هم بردارید تا دیگه اصلا هیچ مزاحمتی وجود نداشته باشه. یه زنگ کوچولوی غیر مزاحم هم انتخاب کنید براش. یا اصلا صدا رو بذارید روی None که صدا هم نداشته باشه و فقط توی نوتیفیکیشن های گوشیتون ببینیدش.




و اما آندروید 4.3 و پایین‌ترها...


۱. برنامه ی Blacklist pro رو از سایت های ایرانی دانلود کنید. مثلا از اینجا این برنامه هم برای فیلتر sms هست و هم برای فیلتر تماس.

۲. وقتی نصب شد و اجراش کردید با تصویر شماره ۱ مواجه میشید. به قسمت Blocking numbers (پایین) برید که تصویر شماره ۲ رو میبیند. البته برای شما خالیه. اگر در همین جا (یعنی در قسمت blacklist) علامت + رو بزنید، میتونید شماره هایی رو که قراره فیلتر بشن اعمال کنید. مثل برنامه neckosms این هم حالت های مختلفی داره که شبیه همونه. در این برنامه، شماره هایی که در این جا تعریف میکنید هم از نظر تماس و هم پیامک جزو لیست سیاه قرار میگیرن. در قسمت Exception شماره هایی که تعریف میکنید در زمره ی! شماره های لیست سفید قرار میگیرند. و در قسمت Text Filter هم عین همون NeckoSMS عمل میکنه. یعنی کلمه هایی که تعیین میکنید اگر در متن پیامک باشند، اون پیام کلا فیلتر میشه (تصویر شماره ۳)



۳. و اما بعد از اینکه کلمه هایی رو که خواستید فیلتر کردید، از عکس شماره ۴ به قسمت settings برید. و از عکس شماره ۵ به قسمت Others. حالا از عکس شماره ۶ تنظیمات رو همین گونه اعمال کنید. توصیه من اینه که در ابتدا یکی دو هفته ای بذارید یه Notification از چیزایی که فیلتر شدن براتون بیاد، تا دستتون بیاد که چه کلمه هایی رو فیلتر کردید نباید میکردید. مثلا ممکه شما کلمه مسابقه رو فیلتر کرده باشید، اما دوست خودتون پیام داده که مسابقه فلان رو از شبکه فلان ببین. و این فیلتر شده. بنابراین باید کلمه ها رو هوشمندانه تر انتخاب کنید. و بعد دیگه این Notification رو هم بردارید تا دیگه اصلا هیچ مزاحمتی وجود نداشته باشه.
۴. توضیح اضافه در مورد این برنامه: در عکس شماره ۱ در بالا، اون دایره ای که زرده، یعنی فقط شماره هایی که در لیست سیاه هستند فیلتر شوند. دایره ی کناری (یک آدم) یعنی همه ی شماره ها به جز لیست سفیدها فیلتر شوند. دایره ی پایینی (چند تا آدم) یعنی هممممه ی شماره ها چه سفید چه سیاه فیلتر شوند. و آخرین دایره هم یعنی برنامه فعلا چیزی رو فیلتر نکنه.



چند نکته
  • اپراتورها خیلی .......ده هستند! با هر ترفندی سعی میکنن پیام های تبلیغاتی رو به خورد ملت بدن. شما باید هوشمندانه کلمات و شماره ها رو انتخاب کنید. مثلا ما هیچ شماره منطقی ای نداریم که با ۱ شروع بشه. شماره های آدم حسابی یا با 9 شروع میشن یا با 0 . پس اگه شما در حالت starts with تعیین کنید که شماره هایی که با 1 , 2 , 3, تا 8 شروع میشن، فیلتر بشن، جلوی خیلی از اس ام اس های تبلیغاتی رو گرفتید. همچنین قرار دادن 98 و 98+ در ابتدای شماره ها هم لازمه. مثلا هم 1 هم 981 هم 981+
  • همون طور که گفتم، اوپراتورها ........ده هستند، و گاهی از ی به جای ی استفاده میکنند. شما باید این نکته رو در تعیین کلمه ها مد نظر قرار بدید.
  • ممکنه پیامک های بانک هم فیلتر بشن این طوری. شما ببینید بانکتون از چه پیش شماره ای استفاده میکنه، اونو از لیست بردارید.
  • استفاده از سامانه ی ستاره ۸۰۰ مربع هم هیج فایده ای نداره. طرح شکایت در سایت 195 هم هیچ فایده ای نداره. آخرین جوابی که میشنید اینه: همینه که هست، از این به بعدش هم همینه.
  • اما ROOT کردن دستگاه و نصب xposed installer طبق راهنما های خود این برنامه اقدامی است دارای ریسک. ممکنه گوشیتون روشن نشه (که درست میشه، نگران نباشید) اما معمولا اتفاقی نمیفته. من که تا حالا بارها روی چندین گوشی انجام دادم هیچ اتفاق بدی نیفتاده. لازم بود این نکته رو هم بگم که اگر هم اتفاقی افتاد رفع مسئولیت شده باشد!
دسته:

ترفند

نظرات  (۳)

آقا، من برنامه رو دوباره چک کردم. سازنده‌ش اضافه کرد قابلیت whitelist رو... قبلیا رو پاک کردم و neko sms نصب کردم
پاسخ:
احسنت. مرسی که گفتی. دیگه تکمیل تکمیل شد.
دورد و خسته نباشید

دمت گرم حاجی ولی زیاد پیچیده کردی جریان رو بنظرم.
Gosms proراحت رو نصب میکنی و همین جور که گفتی پیش شماره بهش داد برا بلاک( ۹۸۲ ۹۸۳ ... الی اخر) .

البته نسخه‌های جدیدش وایت لیست نداره! باید از قدیمیاش استفاده کرد.
پاسخ:
اون برنامه روی گوشی من کار نکرد. وقتی اس ام اس میومد چیزی نشون نمیداد، اس ام اس هم ارسال نمیکرد.
پست خوبی بود.
اما مشکل برنامه‌هایی مثل NekoSMS اینه که امکان WhiteList کردن رو ندارند. یعنی مثلاً من می‌خوام همه کسانی که به من sms می‌زنند، بلاک بشن، و فقط اون‌هایی که شماره‌شون رو می‌دم، smsشون بیاد. (حالا واژه بلاک شدن مناسب نبود... مثلاً smsشون بره تو یه مخزنی غیر از inbox گوشیم)
جدا از این، خیلی از رام‌ها مثل رام‌های تاچ‌ویزی امکان بلاک کردن sms و تماس رو طبق الگوی BlackList دارند.
تو زمان فعلی الگوی WhiteList نزدیک‌تر به واقعیته: ممکنه یک هفته هیچ smsی از اطرافیانم نداشته باشم... ولی کلی تبلیغات دارم.
پاسخ:
ممنون از پیامت. به سازندش پیشنهاد دادم این لیست سفید رو. گفت پیچیده میشه و وقتش رو‌ نداره. رامهای هواوی هم قابلیت بلک لیست دارن، اما با شماره، نه با کلمه. اون هم فقط خود شماره. نمیشه برای شماره ها بازه تعریف کرد. از وقتی اینو راه انداختم واقعا آسایش پیدا کردم. کلمه های مهملی که امکان نداره دوست و آشنا استفاده کنن رو میدی و خلاص