لینوکس و من
نکته مهم: این مطلب هرگز هیچ آنتی فیلتر یا پروکسی‌ای را معرفی نمی کند، و صرفا در مورد تنظیمات پروکسی مرورگر هاست. 

خب من مدتها با فایرفاکس کار میکردم، اما چون فایرفاکس خیلی سنگینه و سرعتش نسبت به کروم به طور قابل توجهی کمتره، مدتیه که دارم کروم رو امتحان میکنم. و اگر به خاطر افزونه ی fireftp نبود، الان اثری از فایرفاکس توی لپتاپم دیده نمیشد. بگذریم... میخوام روشی رو توضیح بدم که با اون بتونیم مدیریت پروکسی رو در کروم به صورت هوشمندانه ای انجام بدیم. یعنی چی؟ یعنی مثلا به کروم بگیم که چه سایت هایی رو از طریق پروکسی باز کن و چه سایت هایی رو مستقیم بدون پروکسی باز کن. و حتی اینکه فلان سایت از یه پروکسی، یه سایت دیگه از یه پروکسی دیگه استفاده کن! و همه ی اینها با چند کلیک مختصر. 
این فایده اش اینه که وقتی شما از پروکسی استفاده میکنید، که سرعت اینترنت رو طبیعتا میاره پایین، و گاهی هم قطع میشه، شما محکوم به این نباشید که نتونید از سایت هایی که لازم نیستند از پروکسی رفته باشن استفاده بکنید. مثلا فیسبوک بازه، و کلی تب های دیگه هم باز هستن. پروکسی قطع میشه، و مثلا یه سایت معمولی ورزشی هم دیگه کار نخواهد کرد. ما میخوایم یه کاری کنیم که فقط فیسبوک (و غیره) از پروکسی استفاده کنن.
اول اصلا ببینیم کروم یا کرومیوم رو چطوری نصب کنیم! در حال حاضر در آرچ با این دستور آخرین ورژن موجود نصب میشه:
sudo pacman -S chromium

و اما در اوبونتو و توزیع های مربوط به اون، من اوبونتو ندارم الان و نمیدونم این روشی که پیدا کردم جواب میده یا نه. اما میذارمش. اگه کسی امتحان کرد بگه.
sudo add-apt-repository ppa:saiarcot895/chromium-dev
sudo apt-get update
sudo apt-get install chromium-browser
البته در این لینک پروژه ی کرومیوم برای پلتفرم های مختلف قابل دانلود هست. که اینطوری دیگه مفهوم آپدیت شدن خودکار کروم از بین میره و باید دستی خودتون هر دفعه فایلش رو دانلوذ کنید و نصب کنید. عین ویندوز یه جورایی.

خب. کروم رو نصب کردیم. میخوایم بریم افزونه های دیگه ای رو نصب کنیم. اما مشکل اینجاست که سایت افزونه های کروم حالا یا فیلتره یا تحریمه یا هرچی، باز نمیشه. و باید با پروکسی برید!!! بنابراین از تنظیمات کروم پروکسی رو به چیزی که دارید تغییر بدید:
settings > show advance settings > change proxy settings
و بعد وارد قسمت extensions بشید و روی Get more extensions کلیک کنید و Proxy SwitchySharp رو جست و جو کنید. و نصبش کنید. یک آیکن کره ی زمین میبینید که اضافه میشه. از اون options رو انتخاب کنید.
در قسمتی که در عکس زیر میبینید، باید تنظیمات پروکسی خودتون رو وارد کنید. مثلا مال من این طوریه. شما میتونید چند تا پروفایل داشته باشید که هر کدوم مال چند پروکسی مختلف باشن. (منظور روشنه؟ دیگه اسم نبرم از پروکسی ها) البته الان فعلا دست نگه دارید. اول قدم بعدی رو انجام بدید!


به قسمت import/export برید و در قسمت Restore from online این لینک رو وارد کنید: http://mylaboratory.persiangig.com/other/SwitchyOptions.bak و روی دکمه‌اش کلیک کنید. با این کار تنظیماتی که من در مرورگر خودم دارم، بیکباره (!) وارد تنظیمات شما میشه. این تنظیمات شامل یک لیست بلند‌بالایی از وبسایت هاست که در کشور چین فیلتر هستند که اکثرا در اینجا هم همین طوره. به اضافه ی چند تا سایت دیگه که خودم اضافه کردم.

حالا به قمست قبلی برید میبینید که پروفایلی که من ساختم اونجا هست. شما با توجه به پروکسی خودتون، تغییرش بدید و همه چیز رو save کنید. حالا ببینیم چطوری کار میکنه...
اون آیکن کره ی زمین، سه تا نوع مختلف داره:
Direct connection: یعنی هیچ سایتی از پروکسی استفاده نکنه و مستقیما وارد اینترنت میشید.
Auto switch mode:‌ یعنی سایت ها طبق این لیستی که ما دادیم از پروکسی استفاده کنن.
و انتخاب پروفایل ها. که یعنی همه ی سایت ها از اون پروفایل استفاده کنن.

اگر یه سایتی رفتید که نیاز بود از پروکسی واردش بشید، خیلی راحت، روی آیکن افزونه کلیک کنید، و بزنید New Rule و بعد تنظیمات مربوطه رو انجام بدید (مثلا اون سایت از چه پروفایلی استفاده کنه) و Add رو بزنید. 
اگر سایتی رو باز کردید که با پیام خطای مرورگر مبنی بر اینکه پروکسی سرور اشتباهه، مواجه شدید. معنیش اینه که اون سایت جزو اون لیست هست و چون پروکسی شما روشن یا فعال نیست، سایت باز نشده. یکم که با این فزونه آشنا بشید و متوجه بشید که چطوری کار میکنه، میتونید اون لیست رو بیخیال شید و سایت هایی که خودتون میخواید رو بهش بدید.

نظرات  (۴)

سلام من کروم رو نصب کردم بعد اجرا کردم (توضیع ام مانجارو kde ) ولی خطای زیر رو میده :
/usr/lib/chromium/chromium: error while loading shared libraries: libicui18n.so.62: cannot open shared object file: No such file or directory
من کروم دارم ولی مدتیه میخوام از یامیل م بازدید کنم نمیشه پیغام تغییر پراکسی یاssLمیده چیکار کنم.7 قبلا از راهنمای شما ممنونم.
پاسخ:
این سرویسی که شما میگید من ندارم و بنابراین نمیدونم داستان چیه و چیکار باید کرد. ببخشید.
بسیار مفید و کاربردی بود
ایدهٔ خوبیه ولی چیزی که من دنبالشم نیست. باید یک راهی باشه که برنامه خودش تشخیص بده که صفحه فیلتره و تلاش کنه اون رو از راه پراکسی باز کنه. مسلماً از روی تگ title یا iframe در صفحهٔ جواب (که به 10.10.34.34 اشاره داره) این کار امکان‌پذیره. به این شکل دیگه لازم نیست یک فهرست بلند بالای سیاه/سفید داشته باشیم.

(پی‌نوشت: از یک لینوکسی انتظار نمیره امکان کپی‌پیست رو در کامنتای وبلاگش بگیره، این نقض آزادی خواننده/نویسندهٔ کامنت است)
پاسخ:
ایده ی شما هم ایده ی خوبیه. در ضمن، از یک انسان وارسته انتظار نمیره بدون اینکه چیزی بدونه، قضاوت کنه. این موضوع مربوط به میهن‌بلاگ هست که خودم هم تا الآن خبر نداشتم.